Neverbālās valodas nozīme saskarsmes procesā
Psihoterapeiti, grupu vadītāji prasmju treniņam, līderi, cilvēki savu profesionālajai izaugsmei- visi var gūt labumu, uzzinot ko vairāk par neverbālās komunikācijas veidiem un ietekmi.1
Cilvēki ir tendēti rīcībai ticēt vairāk nekā vārdiem. Mūsu rīcība ir komunikācijas līdzeklis- cita interpretācijas objekts.
Komunikācija ir informācijas nodošana no vienas personas otrai. Vairums no mums apmēram 75% no sava nomodas laika pavada komunicējot. Lielākajai cilvēku daļai neizdodas aptvert to, ka tieši neverbālā komunikācija veido vislielāko komunikācijas daļu.
Mūsdienās daudzi pētnieki ir ieinteresēti pētīt informācijas nosūtīšanu komunikācijas ceļā, kas ir neatkarīga un būtiski atšķiras no verbālās komunikācijas. Verbālā komunikācija(pretēji neverbālajai) ir organizēta ar valodas starpniecību. Savukārt neverbālā komunikācija ietver sejas izteiksmes, acu kontaktu, balss toni, ķermeņa pozas un gaitu, kā arī stāvokli grupā.2
Neverbālā komunikācija ietver arī mainīgos lielumus, kas ir apģērbs, grims, dažādi aksesuāri(materiālās vērtības). Šie signāli saitīti ar kontekstu(formālu vai neformālu), statusu vai individualitāti. Lai gan šī kategorija faktiski netiek izšķirta kā neverbālās komunikācijas veids, tādi jautājumi kā telpas iekārtojums un tas, kur katrs cilvēks tajā atrod savu vietu, tomēr ir divdomīgi un liek izdarīt savus secinājumus. Tas, kur katrs apsēžas, liecina par šīs personas attieksmi pret situāciju, tāpēc grupas vadītājam vajag pievērst uzmanību tam, kā grupa organizējas telpā.3
Komunikācijas procesā mūsu ziņa tiek nodota divos līmeņos. Ja neverbālie norādījumi un mutvārdu ziņa ir neatbilstoša, sakaru plūdums tiek kavēts. Pareizi vai nepareizi, bet ziņas saņēmējs tiecas pamatot un apstiprināt informāciju, verbālo ziņu papildinot ar neverbālo informāciju.
G.V.Porters (G.W.Porter) neverbālo komunikāciju sadala četrās kategorijās:
· Fiziskā kategorija. Šīs ir personiskais komunikāciju tips, kas ietver sejas izteiksmes, balsi,
pieskārienus, smaržas un ķermeņa kustības.
· Estētiskā kategorija. Šis ir komunikācijas tips, kas izpaužas radošajā izteiksmē: spēlējot
instrumentālo mūziku, dejojot, zīmējot, krāsojot un veidojot.
· Zīmju kategorija. Šis ir mehāniskais komunikācijas tips, kas ietver dažādus signālus(karoga signālu,
ieroča šāviņa signālu, signāltauri, sirēnas)
· Simbolu kategorija. Šis ir komunikācijas tips, kas ietver reliģiju, statusu, ego.
…