ROTAĻA – interesanta, izklaidējoša rakstura nodarbība grupā laika īsināšanai, atpūtai, redzes loka paplašināšanai, pozitīvu attiecību veidošanai vai kādam noteiktam mācību mērķim; svarīga mācīšanās darbība bērniem pirmsskolas un jaunākajā skolas vecumā, bērnības būtiska sastāvdaļa, bērna attīstības un audzināšanas pamat veids. Ar rotaļām bērni vispusīgi izkopj un pilnveido savus fiziskos un garīgos dotumus un dotības. Tā ir viena no netiešo pedagoģisko prasību izpausmes formām.
1.Jūra viļņojas (galv. d., sag. d.)
Vienu dalībnieku izvēlas par – “vēju”. Pārējie brīvi izklīst pa laukumu – “jūru”. Apkārt katram rotaļniekam, izņemot vadošo, apvelk nelielu apli.
Vadošais – “vējš” skrien līču loču starp salām un ar vārdiem “Jūra viļņojas sauc sev līdzi dalībniekus. Izsauktie seko vējam kolonnā pa vienam un atdarina viļņa kustības. Vadošais pārmaiņus skrien, lec, soļo, izpilda vienkāršus vingrinājumus, atdarina jūras viļņošanos u. tml. Kad daļa vai visi rotaļnieki ir izsaukti, vadošais pēkšņi sauc: “Jūra nomierinās!” Visi cenšas ātri ieņemt vietu kādā no salām, to pašu dara arī vadošais. Dalībnieks, kas paliek bez vietas , kļūst par vadošo.
Vadošajam pēc iespējas ātrāk jāizsauc rotaļnieki. Ieņemot vietas uz salām, nedrīkst grūstīties. Rotaļniekiem jāatdarina visas vadošā kustības.
2.Putni un būris (galv. d.)
Puse (vai trešā daļa) dalībnieku veido apli, sadodoties rokās. Pārējie brīvi novietojas ap apli, tēlodami putnus.
Pēc vadītāja norādījuma būris virzās pa labi vai kreisi, bet putni lido pretējā virzienā. Pēc signāla būris apstājas un rotaļnieki paceļ augšā savienotās rokas. Putni lido gan būrī iekšā, gan ārā. Pēc nākošā signāla būris aizveras, rotaļnieki nolaiž rokas un pietupjas. Putni, kas palikuši būrī, ir sagūstīti un nostājas starp rotaļniekiem, kas veido būri. Rotaļa turpinās, kamēr noķerti visi putni. Atkārtojot rotaļu, būri veido otra rotaļnieku daļa.
Būris aizveras tikai pēc signāla, ātrāk nedrīkst traucēt putnus lidojam. Visiem putniem obligāti jāskrien cauri būrim.…