Rotaļa ir pirmsskolas vecuma bērna dzīvesveids. Rotaļā viņš rada savas domu, jūtu un izjūtu pasauli-viņš domā, sacer, salīdzina, runā, izdomā, izpildot lomu, priecājas, skumst, smejas un dusmojas. Viņš rotaļā mācās, strādā, vēro, zīmē, eksperimentē, gatavo rotaļlietas. Rotaļu viņu nodarbina.
Rotaļa palīdz bērnam izprast sevi, tuvoties un apgūt tuvāko apkārtni, iedziļināties gan pieaugušo, gan citu bērnu attiecībās.
Tā palīdz uzjust, pārdzīvot un atcerēties vēroto, dzirdēto, TV skatīto un radoši to attēlot savās rotaļās, pašiem izpildīt kādu lomu- vecāku, skolotāja, pasaku varoņa u.c. Rotaļā bērnu priecē viņa varēšana, neatkarība, patstāvība. Vai arī otrādi-viņš pārdzīvo savu vienatni, neprasmi, sadarboties ar rotaļu biedriem.
Bērna rotaļā atbalsojas vērotais un pārdzīvotais pasaulē ap viņu. Šī bērna pasaule var būt gan priecīga, ar pozitīvu saturu, gan naidīga, nemiera pilna. Visu, kam bērns tic, kas viņu interesē, viņš cenšas attēlot savās rotaļās. Tam nepieciešams pārdomāts, iejūtīgs pieaugušā atbalsts.
Rotaļā bērns dzīvo savu bērna dzīvi. Rotaļa vislabāk sagatavo bērnu dzīves darbībai. Tā nav pieaugušo uzspiestā, bet paša bērna izvēlētā aktivitāte. No vienas puses, rotaļnieks rotaļā ir brīvs, bet tajā pašā laikā rotaļa netieši regulē bērna uzvedību. [ 3; 4]
Mērķis: Teorētiski izzināt rotaļas ietekmi uz saskarsmes veidošanos jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem.
Hipotēze: Vai rotaļa sekmē pirmsskolas bērnu attīstību.
Objekts: Rotaļa pedagoģiskajā procesa pirmsskolā.
Priekšmets: Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu saskarsme
Uzdevumi:
1.Analizēt pedagogu, psihologu atziņas par saskarsmi, tās veidiem un stiliem.
2.Raksturot jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstību.
3.Iepazīties ar rotaļu, tās klasifikāciju un ietekmi uz saskarsmes veidošanos jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem.…