Stikla darināšana un izmantošana
Sākotnēji stikla darināšanai tika izmantotas silīcija smiltis, soda un kaļķis, kas tika kausēts ļoti augstā temperatūrā. Stikla krāsu noteica dažādu metālu oksīdu piemaisījumi, piemēram, kobalts tumši zilas krāsas iegūšanai, alva – opāli baltai krāsai, mangāns – pilnīgi tīram stiklam, u.c. Stikla iegūšanai visas sastāvdaļas tika sajauktas proporcionālās daļās un karsētas speciālos podos mūra krāsnīs, kuras tika kurinātas vairākas dienas, lai tiktu sasniegta vajadzīgā temperatūra un sastāvdaļas sāktu kust.
Stikla izmantošanas vēsture aizsākas vēl 2000 gadu pirms Romas impērijas izveidošanas. Stikla trauku gatavošana izmantojot serdes tehniku ( kā serde tiek izmantots neapdedzināts māls, no kā tiek veidota vajadzīgā forma, pēc tam šo serdi mērc karstajā stikla masā. Kad stikls sacietējis māls tiek izbirdināts) un stikla liešanu formā bija pazīstama jau senajā Ēģiptē un Mezopotāmijā, kur stikls bieži tika izmantots, lai imitētu pusdārgakmeņus, kā piemēram, lazurītu, tirkīzu u.c. Savukārt tieši stikla pūšana tika izgudrota Romas impērijā, kas ļāva veidot samērā lētus priekšmetus sadzīves vajadzībām. Stikla pūšanas tehnika ir samērā vienkārša – uz speciālās stikla pūšanas pīpes meistars uzņem nelielu karsta stikla burbuli, veidojot to šūpojot, rullējot pret gludu virsmu un veidojot to ar dažādiem instrumentiem. Romas impērijā 50 gadus pēc stikla pūšanas izgudrošanas šis bija kļuvis par standarta veidu kā darināt stikla traukus.
Stikla dekorēšana Romā
Pūstais stikls Romā tika dekorēts trīs veidos: pūšot speciāli izveidotā formā, gatavai formai pievienojot stikla detaļas vai veidojot dekorējumus ar speciāliem darbarīkiem. Gatavu formu izmantošana pūšanā ļāva meistaram paredzēt iznākumu, tieši šī metode ļoti strauji izplatījās Itālijā. Stikla detaļas tika pievienotas stiklam, kamēr tas bija karsts ( aukstas detaļas pievieno karstajai pamatmasai), veidoja pielipinātas stikla lāses. Viens no veidiem kā pievienoja stiklu bija sekojošs : uz virsmas tika novietoti, piemēram , stikla stieņi vai pērles, kas tika pievienotas klāt stikla masai līdzīgi kā mūsdienās veidojot millefiori stikla pērlītes. Šādā veidā meistars varēja veidot svītras un dažādus rakstus, bieži šis paņēmiens atgādina mozaīkas.
…