Mārketinga speciālistiem ir jānovērtē reklāmas efektivitāte un jāizstrādā tās paaugstināšanas metodes. [1., 524]
Pastāv divi reklāmas efektivitātes veidi:
Komunikatīvā efektivitāte;
Ekonomiskā efektivitāte.
Komunikatīvā efektivitāte rāda, cik efektīvi veidojas komunikācijas starp uzņēmumu un pircēju. Par to liecina potenciālo pircēju aptvere ar reklāmu un reklāmas uztvere.
Lai uzzinātu rezultātus šajā jomā, lietderīgi ir organizēt pircēju aptauju un piedāvāt atbildēt uz šādiem jautājumiem:
Jūs atceraties šo reklāmu? (lietderīgi uzdot pēc samērā ilga laika pēc reklāmas parādīšanas).
Jūs redzējāt (lasījāt) šo reklāmu nesen? (lietderīgi uzdot pēc samērā neilga laika pēc reklāmas parādīšanas).
Jūs redzējāt (lasījāt) par konkrētu produktu (pakalpojumiem, ideju) un to raksturojumiem?
Jūs redzējāt (lasījāt) par konkrētu uzņēmumu (nosaukums, darbības veids, produkti, adrese u.tml.)?
Kā jūs uztvērāt šo reklāmu (vai reklāmas sastāvdaļas), kādas asociācijas tā izraisīja?
Pēc aptaujas datu apkopošanas un apstrādes, rezultāti jāsalīdzina ar uzņēmuma plāniem šajā jomā un jānosaka komunikatīvā efektivitāte. Ja rezultāti neatbilst plānotajiem, ir jāievieš korekcijas vai jāizstrādā jauna reklāmas programma.
Pastāv trīs galvenās komunikatīvās efektivitātes pārbaudes metodes:
Tiešā reitinga metode. Klientam lūdz novērtēt alternatīvas reklāmas pēc salasāmības, saskatamības, efektīguma, atpazīstamības.
Portfeļa (amata) tests. Testā noskaidro patērētāju viedokli pēc reklāmas noklausīšanās. Viņiem lūdz atstāstīt reklāmas saturu. Šī metode parādas, cik reklāma ir saprotama, cik viegli to atcerēties.
Laboratorijas tests nosaka cilvēka fizioloģisko reakciju uz reklāmu. Pēc reklāmas noskatīšanās vai noklausīšanās pārbauda sirdsdarbību, asinsspiedienu. …