Reklāmas efektivitātes novērtēšana ir galvenais līdzeklis, kas parāda cik lielā mērā ir īstenojušies reklāmas mērķi un vai ir attaisnojušās reklāmas izmaksas.
Reklāmas efekts var būt: gan īslaicīgs, gan ilglaicīgs
Reklāmas efektivitātes noteikšanas grūtības:
• nav pietiekami objektīva informācija (no sekundārajiem avotiem) par reklāmas ietekmi uz patērētājiem, jo netiek ņemti vērā blakus faktori un to iedarbība,
• preču apgrozījumu var ietekmēt citi faktori, tirgus konjunktūras izmaiņas, konkurentu darbība,
• reklāmas efektu nevar noteikt uzreiz, tikai pēc kāda laika
Reklāmas efektivitātes novērtēšana notiek trīs posmos:
1) Reklāmas plānošanas periodā;
2) Reklāmas izplatīšanas procesā un ietekmē uz patērētāju;
3) Pēc reklāmas kampaņas realizācijas.
Reklāmas plānošanas periodā tiek noteikti: reklāmas mērķi, reklāmas uzdevumi, mērķa auditorija.
Reklāmas izplatīšanas procesā un ietekmē uz patērētāju nosakot reklāmas iedarbību, jānoskaidro:
1. Cik patērētāju piesaistījusi reklāma;
2. Kāds ir izdarīto pirkumu skaits;
3. Kādi ir pirkšanas motīvi.
Lai iegūtu šādu informāciju, ir jāveic: izlases reprezentatīvās aptaujas, patērētāju paneļu pētījumi.
Pēc reklāmas kampaņas realizācijas tiek noteikta reklāmas efektivitāte:
• reklāmas līdzekļa pielietojuma kopējā efektivitāte,
• reklāmas pasākuma efektivitāte,
• kļūdas un nepilnības iekšējos posmos.
Reklāmas efektivitāti izsaka un vērtē: ekonomiskajā un komunikatīvajā efektivitātē.
…