Vajadzību apzināšanās
Vajadzību apzināšanās notiek pamatojoties uz:
1) pagātnes pirkumu pieredzes;
2) patērētāja personības, rakstura;
3) patērētāju motīviem;
4) vides ietekmi;
5) mārketinga stimuliem (reklāma, tirgotāju informācijas).
Vajadzību apzināšana atspoguļo atšķirību starp patērētāja esošo stāvokli un kādiem iedomātiem (kārojamajiem) mērķiem. Šis process aktivizē motivāciju. Vajadzību apzināšana parāda tos patērētāja labumus un ieguvumus, ko viņš meklē zīmolos vai zīmolu nostājā.
Labumus un ieguvumus, ko patērētāji meklē produktos, ir dažādi. Viņu izvēli var ietekmēt demogrāfiskie rādītāji, dzīves veids, kā arī personība. Ienākumu līmenis ietekmēs pirkuma modeli, piemēram, mazs, standarts vai luksuss. Vecums, ģimenes stāvoklis, bērnu skaits ģimenē arī ietekmēs pirkuma izvēli, piemēram, ja runā par auto iegādi, tad- sporta auto, limuzīns vai autofurgons u.tml. Dzīves veids (dzīves stils) ietekmēs pirkumu izvēli. Sociāli orientēts vai uz āru vērsts pāris auto iespējams iegādāsies tādu, kas piesaistīs apkārtējo uzmanību. Šis pāris iesprings uz tādiem pirkuma parametriem kā stils un izmērs. Pāris, kam patīk ceļot pievērsīs uzmanību tādiem labumiem kā komforts un izmaksas.
…