Patērētāja rīcība ietver to cilvēku aktivitātes, kas pērk un lieto preces. Patērētāju rīcība ietver arī pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu, kas ir pirms pirkuma iegādes un nosaka to iegādi. Lēmuma pieņemšana ir viens vai vairāki iespējamo alternatīvu izvēles process. Lēmumu pieņemšana nozīmē nepārtrauktu kādas problēmas risināšanu.1
Lēmuma pieņēmējs ir persona, kas pieņem pirkšanas lēmumu, proti, izlemj, kāpēc, ko, kā, kad un kur pirkt. Patērētāja pirkšanas lēmuma pieņemšana var būt ilgstoša procesa vai impulsa rezultāts. Piemēram, jaunas, nepazīstamas vai arī ļoti dārgas preces prasa nopietnu izpēti un daudzu papildu lēmumu pieņemšanu, līdz ar to šāds pirkšanas lēmuma pieņemšanas process ir ilgstošs. Savukārt lētas, pazīstamas preces cilvēki pērk, acumirkļa impulsa vadīti 2 , tādējādi paātrinot pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu.
Pirkšanas process kļūst sarežģīts, kad pircējs atklāj nezināmu produktu grupu un nezina tās īpašības. Tās galvenokārt ir dārgas preces vai prestiža priekšmeti, kuru iegāde saistīta ar zināmu risku. Pirkšanas process ir vienkāršāks, ja pircējs saskaras ar viņam zināmas preču grupas nezināmu modeli – tad pirms pirkšanas lēmuma tikai jāsavāc informācija par šo jaunumu, lai mazinātu neatbilstību starp vēlamo un esošo informāciju. 3
Pirkšanas lēmuma pieņemšana nereti ir problēmu pilns process, proti, lai potenciālais pircējs nonāktu līdz pirkšanas lēmuma pieņemšanai, tam jāiziet cauri problēmas izzināšanas, informācijas meklēšanas un informācijas vērtējuma posmiem. …