Lēmums pirkt ir sarežģīts process, kas veidojas no informācijas vākšanas. Patērētājam ir vieglāk nopirkt preci, ja tas neprasa lielus līdzekļus, un preces iegāde nerada nekādus finansiālus riskus. Bet ja cilvēks ir izvēlējies iegādāties kādu dārgāku preci vai pakalpojumu, tad lēmumu process ir jau daudz ilgāks, potenciālais pircējs visu daudz rūpīgāk apsvērs, cik liels būs ieguvums un kādi ir iespējamie riski.
Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi:
1. Vajadzības apzināšanās.
2. Informācijas meklēšana un analīze.
3. Pirmspirkuma alternatīvu (produktu) salīdzināšana un vērtēšana.
4. Produkta pirkšana.
5. Produkta patērēšana.
6. Alternatīvu novērtēšana pēc pirkuma.
7. Atbrīvošanās no produkta, iesaiņojuma, produkta atlikumiem.
Gan mārketinga, gan vides stimuli iedarbojas uz patērētāja apziņu. Savukārt pircēja īpašības un lēmumu pieņemšanas process rada noteiktus pirkšanas lēmumus. Mārketinga speciālista uzdevums ir saprast, kas notiek pircēja apziņā laikā starp ārējo stimulu saņemšanas brīdi un pirkšanas lēmuma pieņemšanas brīdi.
Patērētāja pirkšanas uzvedību ietekmē kultūras, sociālie, personiskie un psiholoģiskie faktori. Kultūras faktori atstāj visplašāko un dziļāko iespaidu.1
…