Katru dienu cilvēks satiekas ar nepieciešamību apmierināt savas vajadzības. Pārsvarā to apmierināšana notiek ar preču un pakalpojumu tirgus palīdzību. Katru dienu mēs varam būt gan pircēji, gan pārdevēji. Nākot uz veikalu, mēs pirkām, meklējot darbu – pārdodam. Tādā veidā katrs cilvēks veido savu personisko un arī sabiedrisko piedāvājumu un pieprasījumu kopumu. No kā tie ir atkarīgi, un ko izsaka to likumsakarības?
Pieprasījums ir grafiks, kurš rāda dažādus preces daudzumus, kurus patērētāji vēlās un var nopirkt par dažādām cenām noteiktajā laika posmā. Ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, tad jo augstāka ir preces vai pakalpojuma cena, jo mazāks ir pieprasītais daudzums, un otrādi, jo zemāka ir cena, jo lielāks ir pieprasītais daudzums (sk. shēmu).1 Bet reālajā dzīvē darbojas ļoti daudz ārpuscenas faktoru, kas ietekmē pieprasījumu.
Piedāvājums ir pārdevēju ekonomiskā uzvedība, kas atspoguļo centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to cenām un ārpuses faktoriem. Piedāvājuma pieprasījuma likumam: ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet preces cena pieaug, tad tās piedāvātais daudzums arī palielinās, un otrādi (sk. shēmu).1 …