Jebkurā tirgū viena no galvenajām problēmām ir cenu veidošanās. Vairumam preču un pakalpojumu cenas nosaka pieprasījums, piedāvājums un konkurence. Ekonomikā pieprasījums ir sarežģīta parādība, un, lai to izprastu, ir jānoskaidro vairāki aspekti, kurus tas ietver: preces pieprasītais daudzums, pieprasījuma likums, pieprasījuma līkne, pieprasītā daudzuma izmaiņas un pārvietošanās pa pieprasījuma līkni, pieprasījuma izmaiņas un pieprasījuma līknes nobīde.
Cilvēku vēlēšanos iegādāties kādas preces un pakalpojumus vienu vai citu daudzumu nosaka vairāki apstākļi, kuri ietekmē pieprasījuma izmaiņas. Galvenie ir šādi: cena, radniecīgo preču cenas, ienākums, sagaidāmās cenas nākotnē, iedzīvotāju skaits, gaume- kurai precei tiek dota priekšroka.[1]
Apskatīsim, kā preces pieprasīto daudzumu ietekmē cenas izmaiņas, šo sakarību izskaidro pieprasījuma likums. Ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produktu cena pieaug, tad tā pieprasītais daudzums samazinās. Un otrādi. Ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena samazinās, tad tā pieprasītais daudzums pieaug.
Savstarpējo sakarību starp preces pieprasīto daudzumu un tās cenu atspoguļo pieprasījuma līkne. Apskatīsim gan tabulu, gan pieprasījuma līkni. Tabula, kura parāda sakarību starp preces daudzumu, kādu pieprasīs individuālais pircējs, pastāvot jebkurai iespējamai cenai, ja pārējie nosacījumi paliek nemainīgi. [2]
…