Viendimensionālā analīze ir viena vienīga mainīgā lieluma analīze, izmantojot kādu vienu pazīmi – vecumu, dzimumu, izteikto spriedumu u.tml.
Datus var grupēt :
skaitliski, (kvantificēt) – augošā vai dilstošā kārtībā;
kvalitatīvajos, atributīvajos datos.
Tālāko analīzi veic ar sagrupētajiem datiem. Biežākā ir procentu analīze.
Katras grupas locekļu skaitu sauc par biežumu. Šīs grupas locekļu skaita attiecību pret visu novērojumu skaitu sauc par daļu (relatīvais biežums) un to izsaka procentos. Vēl sagrupētos datus var analizēt, izmantojot matemātiski – statistisko analīzi – noteikt modu, mediānu, vidējo aritmētisko lielumu, aprēķināt koeficientus u.t.t. Iegūtos rezultātus uzskatāmi var parādīt grafiski vai tabulu veidā.
Centrālā tendence.
Centrālās tendences rādītāji ir tā vērtība mērījumu skalā, kas raksturo biežuma sadalījumu it kā no centra pozīcijām.
Pie centrālās tendences rādītājiem pieder:
aritmētiskais vidējais;
mediāna;
moda.
Aritmētiskais vidējais ir lielums, kas ir aprēķināts, visu vērtību summu dalot
ar šo vērtību skaitu jeb grupas apjomu.…