Personāla vadība ir viena no vadībzinību sastāvdaļām. Tās būtība ir organizācijas un tās darbinieku mērķu un centienu saskaņošana.
Organizāciju veido cilvēki, lai sasniegtu kopīgus mērķus.
Ekonomiskā skatījumā organizācijai nepieciešami dažādi resursi:
1. Materiāli, iekārtas un instrumenti;
2. Finansējums;
3. Informācija, zināšanas;
4. Cilvēkresursi – personāls, cilvēkkapitāls, intelektuālais kapitāls u.tml.;
5. Laiks un telpa procesu norisei.
Cilvēks – vienīgais no resursu veidiem, kam ir sava motivācija, ieinteresētība (vai tās trūkums), un kuru mērķi var nesakrist, pat konfliktēt ar organizācijas mērķiem.
No tā izriet nepieciešamība cilvēku kopdarbu vadīt – organizēt, motivēt un kontrolēt, lai saskaņotu viņu vajadzības ar organizācijas vajadzībām.
Personāla vadīšana ir process, kurš noved pie tā, ka darbinieki veic paredzētus pienākumus un risina noteiktus uzdevumus.
Personāla vadīšana ir organizācijas politika un procedūras, ko veic, lai piesaistītu, apmācītu un noturētu labus darbiniekus.
Vadība ir vispārīga darbība, visu organizācijas resursu izmantošana, lai sasniegtu izvirzītus mērķus. Šis jēdziens drīzāk apraksta varas attiecības, nevis reālas procedūras.
Termins “vadīšana” parasti apzīmē procedūras, reglamentu, noteikumus, tiek lietots administratīvas sistēmas kontekstā.
Personālvadības mērķi korporatīvā skatījumā parasti ir:
1. Konkurētspējas kāpināšana;
2. Ražošanas un darba efektivitātes paaugstināšana;
3. Personāla efektīva funkcionēšana.…