-
Personāllietas
1. Darbs ar personālu
1.1. Personāls, viens no svarīgākajiem organizācijas resursiem
Jebkuras organizācijas darbības mērķis ietver resursu pārveidošanu, lai sasniegtu atbilstošus rezultātus. Organizācijas galvenie resursi ir:
finansu resursi;
materiālu resursi (pamatlīdzekļi, izejvielas, gatavā produkcija);
informācijas resursi;
cilvēku resursi (menedžeri, strādnieki);
Resursu ierobežotības dēļ, organizācijai jāstrādā tā, lai pēc iespējas lietderīgāk izmantotu rīcībā esošos resursus. Tomēr, lai cik arī optimāli būtu finansu, materiālu un informācijas resursi, to izmantošana ir atkarīga no organizācijas darbiniekiem, no viņu profesionalitātes, no viņu prasmes, spējām un zināšanām vislietderīgākā veidā izmantot organizācijas rīcībā esošos resursus. Daudzas organizācijas rīko konkursus, lai no darba tirgus atlasītu vispiemērotākos darbiniekus. Tomēr ar to vien ir par maz. Vienlīdz svarīgi ir panākt, lai darbinieku ieinteresētība strādāt organizācijas labā nepazustu. Tādēļ viens no vissvarīgākajiem jautājumiem organizācijā ir darbs ar personālu.
1.2. Institucionālais un funkcionālais aspekts
Labu uzņēmumu veido cilvēki un viņu rīcība - viņu darbs ietekmē visas organizācijas darba efektivitāti. Ar personāla vadīšanu saprot organizācijas politiku un procedūras, ko veic, lai piesaistītu, mācītu un noturētu organizācijās labus darbiniekus (I.Vorončuka, 1999.). Personāla vadīšana tiek aplūkota divos aspektos:
institucionālais (organizatoriskais) aspekts;
funkcionālais aspekts.
Institucionālais aspekts ietver personāla plānošanu, darba pienākumu sadali, personāla meklēšanu, atlasi, pieņemšanu darbā, apgādi un nodrošinājumu utt. Funkcionālais aspekts saistīts ar cilvēka potenciālo iespēju atraisīšanu un ietver attiecību veidošanu, motivēšanu, komandas veidošanu un vadīšanu u.tml. Pieņemtie lēmumi institucionālajā aspektā būtiski ietekmē funkcionālās darbības rezultātu, tādēļ var teikt, ka šīs abas jomas ir cieši saistītas.
1.3. Darba ar personālu saturs
Darbs ar personālu ietver sevī:
rūpīgu darba tirgus izpēti;
uzņēmuma personāla politikas veidošanu;
personāla īstermiņa un ilgtermiņa plānošanu;
personāla piesaistīšanu un izvēli;
personāla pieņemšanu darbā (darba algas u.c. labumu noteikšana, ievadīšana darbā);
personāla apmācību (kvalifikācijas celšanas programmas, vadošo darbinieku sagatavošanas programma));
darba novērtēšanu un darba samaksas veidošanu;
personāla karjeras plānošanu (paaugstināšana vai pazemināšana amatā, pārgrupēšana);
personāla atlaišanu no darba;
personāla uzskaiti, lietu veidošanu.
1.4. Personāla daļas vieta organizācijā
Organizācijās, kurās strādājošo skaits ir līdz 50 cilvēkiem, parasti netiek izveidota speciāla personāla daļa. Bieži personāla lietvedību kārto organizācijas vadītāja vietnieks vai kāds cits darbinieks amatu savienošanas kārtībā. Jāatzīmē, ka šis darbs cieši saistīta ar zināšanām darba likumdošanā, kas amatu savienotājam ne vienmēr ir tik augstas, cik nepieciešams. Nelielos uzņēmumos darbu ar personālu ietekmē uzņēmuma īpašnieks jeb tā vadītājs:
uzņēmuma īpašnieks jeb vadītājs lemj par nodaļu vadītāju, meistaru u.c. darbinieku pieņemšanu darbā un atlaišanu;
meistars ietekmē strādnieku pieņemšanu vai atlaišanu;
visus ar personāla organizāciju saistītos jautājumus lemj un ietekmē uzņēmuma īpašnieks jeb vadītājs;
darba algu aprēķina grāmatvedis, taču atalgojuma lielumu nosaka uzņēmuma īpašnieks jeb vadītājs.
Vidējos un lielos uzņēmumos darbu ar personālu tāpat ietekmē šo uzņēmumu īpašnieki, taču šeit atsevišķi tiek izveidota personāla daļa. Personāla daļas darbinieki parasti ir speciāli sagatavoti cilvēki, kas pārzin darbu ar personālu. Profesiju klasifikatorā jau tika aplūkotas atsevišķas personāla darbinieku profesijas un tām izvirzītās pamatprasības.
Vidējos un lielos uzņēmumos personāla organizāciju raksturo šādas pazīmes:
uzņēmuma īpašnieks jeb vadītājs lemj par personāla pieņemšanu darbā un atlaišanu;
vidējos uzņēmumos nodaļas paziņo personāla daļai par nepieciešamību pieņemt jaunus darbiniekus vai kādu darbinieku atlaist no darba. Personāla daļa atbilstoši to pārbauda, konsultējoties ar uzņēmuma vadītāju par nepieciešamām izmaiņām;
lielos uzņēmumos personāla daļa patstāvīgi nodarbojas ar personāla politikas veidošanu, izstrādā svarīgākos darbības virzienus, kā arī nodarbojas ar personāla plānošanu, organizāciju un pārvaldi.…
RTU Personāllietas - ieskaites jautājumi: 1.Darbs ar personālu. 2.Personāla politika un stratēģija. 3.Darba tirgus. 4.Personāla vadīšanas sistēma. 5.Personāla vadīšanas posmi. 6.Darba aizsardzība uzņēmumā 7.Personāla attīstība. U.T.T.
- Cilvēks personība biznesā - Andris Šķēle
- Līzings, nodoklis un priekšnodoklis juridiskām personām
- Personāllietas
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Uzņēmuma finanšu analīze
Konspekts augstskolai10
-
Tūrisma uzņēmuma makrovide
Konspekts augstskolai2
-
Mikroekonomika
Konspekts augstskolai12
-
Naudas sociālā funkcija
Konspekts augstskolai5
-
Viesnīcu menedžments
Konspekts augstskolai11