Latviešu tautas 3. atmodu ievada spējš garīgās aktivitātes pacēlums un brīvās valsts jauncelsmes alkas, kurām drīz vien piezogas arī atslābums, vilšanās un pelēcība. Atjaunotās valsts saimnieciskās un garīgās dzīves celtniecība „izdzīvotās dzīves” sārņu un drazu novākšana izrādās krietni vien sarežģītāka nekā to iztēlojās trešās tautas aktīvisti.
Okupācijas varas krišana un Latvijas valsts neatkarības atjaunošana iezīmē sarežģītu un ļoti pretrunīgu posmu arī izglītības, kultūras un pedagoģijas zinātnes attīstībā.
Pirmkārt, jānoiet smags ceļš totalitāro spaidu un posta apjausmā un pārvarēšanā. Otrkārt, precīzi jānorāda maģistrālie uzdevumi jauncelsmei un garīgo spēku uzplaukumam.
Brīvību atguvušai valstij nepieciešams:
Izvērtēt totalitārisma atstāto mantojumu un tā postošo ietekmi sabiedrības dzīvē, pedagoģiskajā domāšanā un kultūrā;
Izzināt galvenos nosacījumus pārejai no noslēgtās totalitārās sistēmas uz atklātu, demokrātisku sabiedrību un radošā potenciāla atraisīšanos izglītībā, skolā un pedagoģijas zinātnēs;
Apjaust tautas atmodas dzīvīgās ietekmes avotus izglītības un skolas atjaunotnē, latviešu tautas skolotāju ideālu atdzimšana, mācību audzināšanas teorija un prakses pietuvināšanā tautas garīgai dzīvei un brīvajā pasaulē koptajām pedagoģijas vērtībām;…