Aleksandrs Dauges: svarīgākā ideja audzināšanā: skolēns kā personība.. audzināšanas mērķis- pilnīga cilvēka izaudzināšana un tikai tad laba profesionāļa izglītošana. Ceļš uz ideālu vispārcilvēku iet caur krietnu un derīgu speciālcilvēku. Dzīvē eksistē konkrēts cilvēks, kam sabiedrībā ir sava konkrēta loma.Pedagoģisko uzskatu pamatā –darbības teorija.
Eduards Pētersons: ‘Vispārīgā didaktika’ labi pedagoģiskie rezultāti sasniedzami, nodrošinot labvēlīgus psiholoģiskos apstākļus, pazīstot skolēna spējas. Jāattīsta fantāzija, jāmotivē, jāradina pastāvīgi strādāt.Individuālā audzināšana – kalpošana savai tautai. Skolotājs un skolēns ir partneri. Lauku sētas loma darba krietnuma, tikumības un gribasspēka audzināšanā.
Jūlijs Aleksandrs Students: ‘Vispārīgā paidagoģija’. Īsta audzināšana – pašaudzināšana, īsta izglītība – pašizglītība. Pamatā darbība steoija. Veidot cilvēku ar ieks’’ejiem humāniem ideāliem. Pedagoģijā noteicošā: personības garīgā pasaule. Audzināšana gan teorija, gan māksla. Pedagoģija nevar iztikt bez filosofijas.Izglītības mērķis ar zināšanām apveltīts mērķis, audzināšanas mērķis absolūts, kas tiecas pacelt tautas kultūru un padziļināt garīgo dzīvi.
Kārlis Dēķēns: Par skolas demokratizāciju. Soceolādemokrātiskās partijas aktīvists. Skolas galvenais uzdevums – ievadīt skolēnu savas tautas un kultūras dzīvē, piemērojoties viņa miesas un gara vajadzībām. Pamatā skolēna personība.. katram tautas loceklim ir jābūt izglītotam cilveķam. Īpaša uzmanība estētiskajai audzināšanai. Tīras materiālas un formālās izglītības pretinieks. Ir jābūt vispārējai izglītībai. Mācību metode – prātīgākais ceļš mērķa sasniegšanai. Mācībām jābūt attīstošām.
Jānis Greste: Skolēnu apstāvigs darbs.Skolotājs – jaunu ceļu meklētājs, Pedagoģijas muzeja izveidotājs. Līdumnieks – skolotājam jāieaudzina līdumnieka gars.
…