Pedagoģijas priekšmeta īpatnības ļauj arī modelēt pedagoģiskā procesa procesuālo pusi. Tas dod iespēju saskatīt pedagoģijas procesa un cilvēka audzināšanas šajā procesā likumības. Likumību atklāšana ir pedagoģijas zinātnes attīstības nosacījums. [1]
Pedagoģijas priekšmetiskās jomas viengabalainību un būtiskākās īpašības atspoguļo četras galvenās pedagoģijas kategorijas – audzināšana, mācības, izglītība un attīstība. Šo četru pedagoģisko kategoriju vienotība un savstarpējā sakarība tiek saglabāta visos cilvēka attīstības posmos. [1]
Tātad nobeigumā var secināt, ka pedagoģijas priekšmets ir audzināšana, kurš noris starp skolotāju un skolēnu, un kur skolotāja un skolēna motīvi sakrīt. Tas ir, skolotājs palīdz attīstīt skolēna personību, tajā pašā laikā skolēns tiek motivēts pats to veikt. Tā kā audzināšana ir kultūrvērtību nodošana no vienas paaudzes otrā, tad mums būtu bērniem ne tikai jānodod tālāk mūsu zināšanas, bet jau no mazotnes jāmāca un jārāda priekšzīme, kā uzvesties sabiedrībā, jāpalīdz bērniem saprast, kādas ir viņu vērtības un jāpalīdz tās attīstīt.
…