Iekšējā vide ir galvenie organizācijas darbības nosacījumi un faktori, kas izveidojas tās menedžmenta galaiznākumā. Organizācijas iekšējo vidi ietekmē pieci pamatelementi:
• mērķis, kas ir motīvs cilvēku apzinīgai rīcībai. Organizācijas mērķi var būt visdažādākie un tiem ir raksturīga hierarhija, kuras smailē atrodas sociālais mērķis – nodrošināt patērētājus ar precēm un pakalpojumiem par pieejamām cenām. Mērķu izstrādes process ir būtisks, jo tie ir plānošanas funkcijas sastāvdaļa;
• darbinieki ir visi organizācijā strādājošie cilvēki un jebkurā organizācijā īpaši svarīga loma ir līderim, kas spēj ietekmēt un kontrolēt notiekošos procesus, lai tiktu sasniegti grupas mērķi;
• struktūra ir savstarpējās attiecības starp menedžmenta līmeņiem un funkcionālajām nodaļām, lai efektīvi tiktu sasniegti organizācijas mērķi. Struktūra atspoguļo vairāk menedžera nodomus un vērtības, taču tiek veicināta kopējo mērķu sasniegšana, vides iespaidā struktūra ir mainīga;
• darba kultūra ir dažādu pārliecību, nostāju, pieņēmumu un atziņu kopums organizācijā, kas nosaka darbinieku uzvedību, darba izpildes paņēmienus. Ir vairākas kultūras menedžmenta pieejas: lomu jeb birokrātijas kultūra, kurā ieņemamā amata spēks ir galvenais autoritātes avots; izpildes kultūra, kurā uzsvars tiek likts uz darba izpildes kvalitāti; varas kultūra, kurā akcents tiek liekts uz rezultātu sasniegšanu un personības kultūra, kurā darbinieks dara to, kas ir visatbilstošākais viņa iespējām;
• tehnoloģija nav ne tikai iekārtu, izgudrojumu un datoru lietošana, bet arī prasmju, zināšanu, informācijas savienojums, kas nodrošina resursu racionālu pārveidošanu gatavā produkcijā.1
…