Viens uzņēmuma ekonomikas un organizēšanas mācību virziens, kuru īpaši pārstāvēja V. Rīgers, ir šauri noteikts izziņas mērķis: izskaidrot uzņēmuma norišu realitāti. Normatīvā instrukcija vai ieteikumu izstrādāšana uzņēmuma darbības raksturošanai tiek uzskatīta par lieku.
Plašāks uzņēmuma ekonomikas un organizēšanas izziņas mērķis, kuras pārstāvis ir E. Šmālenbahs, viņš par uzņēmuma ekonomiku un organizēšanu runāja kā par teorētisku mācību. Sauc par normatīvo uzņēmuma ekonomikas un organizācijas mācību. Priekšnoteikums šai mācībai ir uzņēmuma norišu analīze. Šī mācība ir izteikti orientēta uz praksi.
Vēl plašāks ir normatīvais vai – precīzākai norobežošanai atstāstoši normatīvās uzņēmuma ekonomikas un organizēšanas mācības izziņas mērķis, šīs mācības pazīstamākais pārstāvis bija H. Niklišs. Mēģina izstrādāt normas atbilstoši izturēšanās priekšrakstiem praktiskajai darbībai uzņēmumos. Normas tiek izstrādātas uz reliģioziem un estētiskiem pamatiem.
Novērtējot aprakstītos izziņas mērķus, skaidrojošā uzņēmuma ekonomikas un organizēšanas mācība praksē nenodrošina strādājošo vajadzību pēc padoma un palīdzības, jo veicot uzņēmuma darbības analīzi netiek izdarīti secinājumi. Zinātnieku novērtējumiem jābūt patiesiem, bet patiesība balstās uz loģiku.1
Novērtējošie spriedumi ir subjektīvi, jo ir bez patiesa apgalvojuma. Atsevišķi indivīdi tos uzskata par objektīviem, jo tie saskan ar viņu personisko vērtību sistēmu.…