Mūsdienās skolnieku nervu sistēmas izpausme ir liela un bieži sastopama problēma bērnu attīstībā. Tāpēc ir jāskar vispārīgs jautājums. Kā norisinās cilvēka attīstība vispār?
Pirmkārt, cilvēka attīstība attīstas nevienmērīģi, tā var būt gan regresīva, gan stāvoša, gan lēzenuma. Un protams cilvēka attīstībai ir savas likumsakarības.
Tipiskās attīstības likumsakarība ir sekojoša:
1. Krīzes periodi;
Krīzes noteikšana ir problēma kura skar tās specialistus. Tipisks krīzes
posms ir noteikts, raksturots katram cilvēkam. Krīze kā tāda vienalga ir.
• Dzimšanas krīze;
Pats dzimšanas proces ir krīze cilvēka attīstībā.
• Viena gada krīze;
Tās principu īpašības, cilvēks sāk izmantot valodu (tātad, attīstas runa) un apstājas uz kājām (sāk staigāt jeb tikai mēgināt staigāt).
• Triju gadu krīze;
Krasi mainās attiecības pret citiem un ir vērojams akcents uz patstāvību.
• Sešu-septiņu gadu krīze;
Ir vērojamas sociālās izmaiņas, sevis uztvere, attiecības ar citiem.
• Pusaudžu krīze jeb vienpadsmit-trīspadsmit gadu krīze;
Vētrains un sarežgīts periods cilvēka attīstībā.
• Jauniešu krīze;
Ir vērojami pašapliecināšanas meklējumi, sava pāra meklēšana.
• Brieduma krīze.
• Pensijas vecuma aiziešanas krīze.
• Miršanas krīze.
2. Senzitīvie periodi;
Šeit mēs izskatam jautājumu; Kas nosaka un kas ietekmē cilvēka
attīsību? Kas īpaši ietekmē cilvēku noteiktā dzīves vecumā?
Trīs būtiski faktori nosaka cilvēka attīstību:
• Bioloģiskais faktors (genētiskais potenciāls).
• Sociālais faktors (sociālā vide ,tā nav ne tikai klimatiska, kaut gan tas arī ietekmē, ietekmē kultūrvide, attiecības, tradīcijas, audināšana, izglītība).
• Paša cilvēka aktivitāte (lai kādi būtu apstākļi, es būšu kautkas savs).
…