Monopols. Tā raksturojums.
Monopols ir viens no četriem konkurences veidiem.
Monopolu raksturo tas, ka tirgū ir tikai viens ražotājs vai piedāvātājs. Monopolists faktiski var pats izvēlēties cenu precei, kuru piedāvā. [1.]
Monopola rašanās iemesli ir šādi:
• Vidējo izmaksu minimizēšana, koncentrējot ražošanu vienā uzņēmumā;
• Uzņēmumam ir kontrole pār kādu resursu;
• Uzņēmumam ir patents vai ekskluzīvas tiesības uz produkta rasošanu vai izplatīšanu;
• Tiešs vai netiešs valsts atbalsts kādam uzņēmumam. [2.]
Monopola veidi:
1) Dabiskais monopols - rodas nozarēs, kur liela nozīme ir pozitīvam apjoma efektam, tā var būt tik liela, ka, ja nozarē darbojas divas firmas, to saražotais apjoms ir nepietiekams, lai katra no tām gūtu peļņu;
2) Mākslīgais monopols - rodas vienošanās (parasti slepenas) rezultātā. Vienošanās notiek par tirgu, par cenu, par apjomu;
3) Valsts monopols - pasludina valsts, pārņemot savā pārziņa svarīgas nozares, kas nodrošina valsts intereses un dod valstij ienākumus;
4) Tehniskā progresa monopols - firma uz iegūta patenta pamata izstrādā jaunu tehnoloģiju ražošanai, šis veids ir ierobežots laikā;
5) Pieprasījuma monopols (monopsons) - situācija, kad pastāv daudz piedāvātāju, bet tikai viens pircējs. [3.]
…