Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
7,49 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:684838
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.01.2019.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Laikposms: 2011. - 2015. g.
Darba fragmentsAizvērt

Tīrais” monopols:
• Viens preču ražotājs;
• Daudz pircēju;
• Prece nav aizvietojama;
• Monopolists brīvi maina cenu;
• Ieejas barjeras.

Regulējamais monopols
• Valsts ietekme sabiedrības interesēs:
o Tiešā regulēšana –nosaka cenu “griestus”; izskata cenu kāpuma pamatotību; nosaka P=ATC;
o Netiešā – nodokļu politika -peļņas aplikšana ar papildus nodokli

Monopola veidi, monopolvara:
• Slēgtais monopols- dažādiem paņēmieniem ierobežo jaunu uzņēmumu ienākšanu (patenti)
• Atklātais monopols-var ienākt jebkurš ar tuvu aizvietojamām lietām
• Dabiskais monopols- Latvijas Gāze, Meži.., lielākoties valsts atbalsts. Jo vairāk pakalpojumu, jo zemākas cenas. Sadaloties zaudē tirgus daļu un lai noturētu peļņu paaugstina cenas.
• Mākslīgais monopols:
o Kartelis- vienu nozaru uzņēmumu horizontāla apvienošana. Kopā vienojas par ražošanas apjomiem, cenām, standartiem. Dalībnieki saglabā patstāvību.
o Sindikāts- karteļtipa apvienība, kas uzņemas visus ar komerciālo darbību saistītos jautājumus (pirkšanu- pārdošanu). Dalībnieki saglabā pastāvību tikai preces ražošanā, bet zaudēt komerciālo pastāvību.
o Trests- apvienība ar kopēju īpašumu, preču un ražošanas realizāciju. Var veidot vienas nozares uzņēmumi un tie, kas pārstrādā izejvielas.
o Koncerns- AS, sastāv no vairākiem tiesiski pastāvīgiem uzņēmumiem un to kontrolē mātes uzņēmums. Vienots finanšu centrs, augsti kapitāla ieguldījumi.
• Valsts monopols;
• Tehniskā progresa monopols- rada jaunas tehnoloģijas un pieder tikai uzņēmumam
• Dabas resursu monopols- vienai valstij konkrēti resursi, ar kuriem apgādā citas valstis

Holdingi:
• ir akciju sabiedrība, kura savu kapitālu izmanto pārsvarā citu sabiedrību akciju ieguvei;
• holdingu veido – mātesuzņēmums un meitasuzņēmumi

Cenu diferencēšana- Prakse, kad doto preci pārdod par dažādām cenām, kas nav saistīts ar atšķirīgām ražošanas izmaksām un preces kvalitāti (vilciena biļetes daudzbērnu ģimenēm, centrā viss dārgāks)

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties