Tīrais” monopols:
• Viens preču ražotājs;
• Daudz pircēju;
• Prece nav aizvietojama;
• Monopolists brīvi maina cenu;
• Ieejas barjeras.
Regulējamais monopols
• Valsts ietekme sabiedrības interesēs:
o Tiešā regulēšana –nosaka cenu “griestus”; izskata cenu kāpuma pamatotību; nosaka P=ATC;
o Netiešā – nodokļu politika -peļņas aplikšana ar papildus nodokli
Monopola veidi, monopolvara:
• Slēgtais monopols- dažādiem paņēmieniem ierobežo jaunu uzņēmumu ienākšanu (patenti)
• Atklātais monopols-var ienākt jebkurš ar tuvu aizvietojamām lietām
• Dabiskais monopols- Latvijas Gāze, Meži.., lielākoties valsts atbalsts. Jo vairāk pakalpojumu, jo zemākas cenas. Sadaloties zaudē tirgus daļu un lai noturētu peļņu paaugstina cenas.
• Mākslīgais monopols:
o Kartelis- vienu nozaru uzņēmumu horizontāla apvienošana. Kopā vienojas par ražošanas apjomiem, cenām, standartiem. Dalībnieki saglabā patstāvību.
o Sindikāts- karteļtipa apvienība, kas uzņemas visus ar komerciālo darbību saistītos jautājumus (pirkšanu- pārdošanu). Dalībnieki saglabā pastāvību tikai preces ražošanā, bet zaudēt komerciālo pastāvību.
o Trests- apvienība ar kopēju īpašumu, preču un ražošanas realizāciju. Var veidot vienas nozares uzņēmumi un tie, kas pārstrādā izejvielas.
o Koncerns- AS, sastāv no vairākiem tiesiski pastāvīgiem uzņēmumiem un to kontrolē mātes uzņēmums. Vienots finanšu centrs, augsti kapitāla ieguldījumi.
• Valsts monopols;
• Tehniskā progresa monopols- rada jaunas tehnoloģijas un pieder tikai uzņēmumam
• Dabas resursu monopols- vienai valstij konkrēti resursi, ar kuriem apgādā citas valstis
Holdingi:
• ir akciju sabiedrība, kura savu kapitālu izmanto pārsvarā citu sabiedrību akciju ieguvei;
• holdingu veido – mātesuzņēmums un meitasuzņēmumi
Cenu diferencēšana- Prakse, kad doto preci pārdod par dažādām cenām, kas nav saistīts ar atšķirīgām ražošanas izmaksām un preces kvalitāti (vilciena biļetes daudzbērnu ģimenēm, centrā viss dārgāks)
…