Konspekts
Humanitārās zinātnes
Psiholoģija
Metodiskais materiāls sociālpsiholoģisko treniņu grupu va...-
Metodiskais materiāls sociālpsiholoģisko treniņu grupu vadīšanā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Grupas darba etapi | 4 |
2. | Spēles | 6 |
2.1. | Grupas veidošanās etaps - iepazīšanās | 6 |
2.2. | Orientācijas etaps | 42 |
2.3. | Izmaiņu etaps | 67 |
2.4. | ,,Sazemēšanas" etaps | 77 |
2.5. | Atgriezeniskā saite | 84 |
Izmantotā literatūra | 89 | |
Pielikums. Grupas attīstības stadijas | 90 |
Šī metodiskā līdzekļa mērķis ir atvieglot studentiem praktiskā darba uzsākšanu grupu vadīšanā.
Materiāla izklāsta l.daļā ir minēti iespējamie grupu darba etapi un shematiski raksturots katra darba etapa saturs.
2.daļā ir piedāvātas spēles, kuras var izmantot atbilstoši šajos grupas darba etapos. Spēles ir apkopotas no dažādiem literatūras avotiem, dažas ir iegūtas praktiskā darba laikā semināra nodarbībās.
Pielikumā shematiski ir atspoguļotas grupu attīstības stadijas.
Šis materiāls palīdz studentiem veidot grupu darba vadīšanas projektus atkarībā no izvirzītajiem mērķiem. Piedāvāto spēļu/uzdevumu izvēlē vēlams ievērot:
1) kurā no grupas darba etapiem spēli iespējams izmantot;
2) kā mainās spēles konteksts atkarībā no grupas darba etapa;
3) kāds ir katras, spēles/uzdevuma mērķis grupas darba mērķa sasniegšanas kontekstā.
1. Grupas izveide.
Pirms grupas darba sākuma būtu veļams:
1.1. Skaidri definēt grupas darba mērķi, izvēlēties grupas veidu, noteikt laiku un izvēlēties vidi darbam.
1.2. Veikt dalībnieku atlasi, ievērojiet heterogenitātes vai homogenitātes principu. Vēlams tikties ar potenciālajiem dalībniekiem, lai noteiktu, vai cilvēkam piemīt apzināta vajadzība pēc citiem cilvēkiem, spēja uz pašrefleksiju, spēja sniegt un saņemt atgriezenisko saiti, empātijas spēja, tolerance pret frustrāciju, spēja tikt galā ar trauksmi, spēja apzināties pārdzīvojumus, ,,es" spēks, lai pārvarētu stresu.
1.3. Vēlams noslēgt mutisku vai rakstisku līgumu, kurā ir vienošanās par grupas mērķi, informācija par grupas darba specifiku, noteikti klienta un grupas vadītāja pienākumi un atbildība.
2.Grupas vadītāja ievadvārdi - darba sākums.
Grupas darbu iespējams sākt ar šādi strukturētiem grupas vadītāja ievadvārdiem:
2. l. Iepazīstināšana ar sevi.
2.2. Grupas mērķa nosaukšana.
2.3. Neskaidro jēdzienu noskaidrošana.
2.4. Informācija par to, kā risināsies darbs (video).
2.5. Priekšstats par to, ko gūs grupas dalībnieki saistībā ar izvirzīto grupas mērķi.
2.6. Grupas darba likumi.
2.7. ,,Kāda informācija vēl būtu nepieciešama, lai justos ērti šeit, mūsu kopējā darba laikā."
3.Grupas darboties spējas izveides etaps.
Šī etapa mērķis ir izveidot tāda līmeņa attiecības grupā, kas ļauj katram grupas dalībniekam strādāt atbilstoši grupas darbam izvēlētajam mērķim. Atkarībā no izvirzītā mērķa nepieciešams nodrošināt atšķirīgu grupas dalībnieka drošības izjūtas, atvērtības, emocionālās brīvības pakāpi.
3.1. Iepazīšanās.
3.2. Uzrunas formas noteikšana.
3.3. Gaidu, šaubu iztirzāšana (,,ko jūs sagaidāt no grupas, ko jūs esat gatavi grupas darbam dot, kādas ir jūsu šaubas / bažas?").
3.4. Psihoģimnastikas.
4.Orientācijas etaps.
Šī etapa mērķis ir veidot / paaugstināt motivāciju darbam grupā, katram grupas dalībniekam konkretizējiet grupas darba mērķi.
4.1. Diskusijas.
4.2. Lomu spēles.
4.3. Psihoģimnastikas.
4.4. ,,Izdari to nepareizi"
Svarīgi: šajā etapā nodrošināt pozitīvās un negatīvās atgriezeniskās saites līdzsvaru.…
- Metodiskais materiāls sociālpsiholoģisko treniņu grupu vadīšanā
- Par kritisko domāšanu
- Personālvadība
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Bērnu agrīnās attīstības nepieciešamība
Konspekts augstskolai3
-
Komandas veidošana
Konspekts augstskolai2
-
Mācību nodarbība 1.klases skolēnu vecākiem "Bērna pašapziņas un pašcieņas veidošanās"
Konspekts augstskolai13
-
Kvalitātes novērtēšana
Konspekts augstskolai30
-
Vadīšanas sintēze
Konspekts augstskolai6