Mārketinga iekšējās un ārējās vides faktori
Mārketinga vide ir organizācijas darbību ietekmējošo labvēlīgo un nelabvēlīgo faktoru kopums, kuri izraisa nepieciešamību tos izmantot vai pārvarēt, lai īstenotu mārketinga mērķus. Visus ārējos faktorus var iedalīt- labvēlīgos un nelabvēlīgos. Mārketinga ietekmējošie iekšējās vides faktori ir: institucionālais menedžments, finanses, zinātne un pētniecība, piegāde, ražošana un grāmatvedība.
Institucionālais menedžments jeb augstākā līmeņa menedžeri ir salīdzinoši neliela administrācijas grupa, kas kontrolē organizācijas darbību (piemēram, akciju sabiedrības valdes priekšsēdētājs, valdes priekšsēdētājs, prezidents, viceprezidenti). Šī līmeņa menedžeriem ir plaša veicamā darbība un liela atbildība. Šie menedžeri pieņem lēmumus par jaunu objektu celtniecību, jaunu tirgu apgūšanu, jaunu produktu veidu ražošanu u.tml. Starp viņiem ir arī mārketinga menedžeri. Finansu dienests ir atbildīgs par dažādo biznesa darbību rentabilitātes vērtējumu. Zinātniskās pētniecības daļa (ZPD) tiecas izstrādāt jaunu produktu tehnisko pilnveidošanu. ZPD ir atbildīga par sekmīgu jaunievedumu izstrādi. Sagādes daļa parasti ir atbildīga par organizācijas apgādi ar ražošanas līdzekļiem- izejvielām, materiāliem, iekārtu utt., kas iegādāti par iespējami zemākām cenām vajadzīgajā daudzumā un kvalitātē. Ražošanas daļa (RD) ir atbildīga par noteikta produktu daudzuma ražošanu noteiktā laikā ar plānotajām izmaksām. Tās darbība ir arī saistīta ar iekārtas uzstādīšanu un remontu. Grāmatvedība un analīze kontrolē organizācijas izmaksas. Grāmatvedības darbinieki ir ieinteresēti, lai organizācijas darbību izmaksas būtu iespējami zemākas.1
…