Licencēšanas un franšīzes priekšrocības un trūkumi?
Licence ir līgums, lai noteiktu, kas tiek licencēts: patenti, dizainparaugi, autortiesības vai programmatūra. Licencēšana ļauj ātri ieiet izvēlētajā ārzemju tirgū un samazina kapitāla prasības, lai izveidotu ražotnes ārzemēs.
Licencēšanas priekšrocības ir šādas:
• Ja pieder patents un nevēlas vai nevar to ražot, tad izsniedzot licenci citam uzņēmumam, var gūt ieņēmumus.
• Licencēšana ļauj ātri ieiet izvēlētajā ārzemju tirgū;
• Samazina kapitāla prasības, lai izveidotu ražotnes ārzemēs;
• Izsniedzot licenci var gūt tūlītējus ieņēmumus;
Licencēšanas trūkumi ir šādi:
• Risks saistībā ar konfidenciālo informāciju, jo vairāk cilvēku zina, jo lielāks risks;
• Nav tiešas kontroles pār licences īpašniekiem;
• Licencēšana ir saistīta ar konkurenci, piemēram, konkurents varēs izmantot tos pašus ražošanas procesus vai tehnoloģijas.
Franšīze ir izplatīšanas sistēma, kurā daļēji neatkarīga biznesa īpašnieki (franšīzes ņēmēji) maksā nodevu un licences maksu mātes uzņēmumam (franšīzes devējam) apmaiņā pret tiesībām identificēt sevi ar tā tirdzniecības zīmi, tirgot tā produktus vai pakalpojumus un parasti izmantot tā biznesa formātu un sistēmas.
Labs piemērs franšīzei ir McDonalds, jo šī ir viena no veiksmīgākajām franšīzēm, kuras pamatā vienāds iekārtojums, vienāda ēdienu izvēle, pagatavošanas process un apkalpošana. Šādai franšīzei ir jārēķinās ar lielākām izmaksām, nekā pašam veidojot uzņēmumu, taču šajā gadījumā tiek iegūts atpazīstams zīmols, kurš vairs nav jāreklamē, kā arī kārtība, kā izveidot un uzturēt uzņēmumu. Tie ir stingri noteikumi, kas ir jāievēro.
Biznesa veidošana ar franšīzes palīdzību nozīmē mācīties no citu kļūdām un panākumiem, un „no jauna neizgudrot divriteni”. Franšīze ir zināšanu kopums par biznesu, kas ietver metodes, principus un atpazīstamus sasniegumus noteiktā jomā.
…