Lai labāk pārzinātu tirgus iespējas un risinātu mārketinga problēmas, uzņēmumiem vajadzīga izsmeļoša un reāla informācija. Nepieciešamību saņemt efektīvu informāciju nosaka globalizācija, asa konkurence un dzīves līmeņa paaugstināšanās.
Mārketinga informācijas sistēma (MIS) ir pastāvīgi funkcionējoša un savstarpēji saistīta cilvēku, iekārtas un darbību sistēma, kas paredzēta informācijas vākšanai, apstrādei, analīzei, novērtēšanai un sadalei pēc vietas, laika un precizitātes, lai pieņemtu lēmumus mārketinga jomā.
Katram uzņēmumam nepieciešama iekšējā informācija par apgrozījumu, izmaksām, krājumiem, naudas kustību, kreditoriem un citiem rādītājiem. Vissvarīgākās informācijas nodalīšanu apgrūtina tās nepārtrauktā plūsma, tāpēc ir svarīgi, lai informācija būtu orientēta uz konkrētu lietotāju.
Intelektuālā (ārējā) informācija ir avotu un darbību komplekss, ko izmanto, lai nepārtraukti iegūtu informāciju par dažādiem mārketinga ārējās vides raksturlielumiem. MIS intelektuālā apakšsistēma nodrošina ar apstrādātiem un pat nejaušiem datiem. Sistēmas intelektuālais potenciāls sastāv no grāmatām, avīzēm, speciālām publikācijām; to veido arī sarunas ar pircējiem, piegādātājiem, starpniekiem un paša uzņēmuma darbiniekiem.
Līdzās grāmatvedības un citiem mārketinga datiem, uzņēmuma vadībai var rasties vajadzība pēc tirgus konjunktūras apskatiem, pirkšanas priekšrocību pētījumiem, realizācijas apjoma prognozēm pa reģioniem, reklāmas efektivitātes aprēķiniem. Šādus datus var iegūt speciālos mārketinga pētījumos. Mārketinga pētījumu rezultātus uzņēmums var iegūt, iesniedzot pasūtījumu universitātes (institūta) katedrās vai specializētos uzņēmumos. Lielos uzņēmumos ir savi mārketinga pētījumu dienesti.…