1. Kāpēc skolotājam ir jāapzina mācību procesa iekšējā un ārējā struktūra? Ko izsaka katra no tām?
Skolotājam ir jāapzina mācību procesa iekšējā un ārējā struktūra, lai nodrošinātu optimālu jaunā mācību satura apguvi. Pirmkārt, skolotājam jāapzina ārējās struktūras mācību procesa posmu secība un tās ievērošanas svarīgums, īpaši mācot jaunas tēmas, par kurām skolēniem ir ļoti maza vai arī nav vispār pieredze. Piemēram, pirmajā posmā- mācību mērķa izvirzīšana- nepietiek ar to vien, ka skolotājs nosauc tikai tēmu kā tādu virsrakstu un jau pāriet pie otrā posma- informācijas uztveršana un apjēgšanas. Ļoti bieži skolēniem palīdz tāds kā ievads, palīdz sasaiste ar jau zināmu tēmu vai arī uzvedinoši jautājumi. Ar šo piemēru gribēju parādīt, ka katram posmam jābūt ne tikai secībā, bet arī ļoti pārdomātam; skolotājai jāpielieto dažādas metodes, kas ļautu katram skolēnam pašam strādāt. Darbs stundā skolotājam jāorganizē tā, lai ārējā struktūra sniegtu spēju skolēna iekšējai struktūrai uztvert, apjēgt un pielietot jauno informāciju, kā rezultātā veidojas katra indivīda zināšanas, prasmes utt. Skolotājam jāapzina iekšējā struktūra, jo tas ir tas, kā skolēns „uzņem” dzirdēto- jāsaprot, ka, dzirdot informāciju, skolēna izziņā notiek vairāki procesi vienlaikus, tie mijiedarbojas un neviens posms nedrīkst palikt neizprasts; skolotājam jāzina, ka viņa stāstītā uztveršana ir tikai viens no posmiem, pēc kura skolēni varbūt šo to atcerēsies, bet uz pārbaudes darbu lielāko daļu tāpat „iekals”, jo procesi nebūs bijuši pilnvērtīgi. Skolotājam arī jāsaprot, ka, lai gan jo labāk organizēta ārējā struktūra, jo būs labāki rezultāti klasē un skolēni būs ieinteresētāki, tomēr nekad visi skolēni nemācīsies vienādi labi, jo izziņa katram darbojas savādāk.
Ārējā struktūra izsaka to, pēc kā jāvadās skolotājai, lai palīdzētu skolēniem apgūt jauno mācību saturu.
…