Stunda ir mācību darba organizācijas pamatforma skolā, kur skolotājs strādā noteiktā laika vienībā (30— 40 min) ar pastāvīgu skolēnu grupu, vada viņu izziņas darbību, izmantojot dažādas metodes un mācību līdzekļus mācību programmā paredzēto didaktisko un audzinošo uzdevumu risināšanai.
Mācību stunda nepārtraukti pilnveidojas. Attīstoties pedagoģijas zinātnei un pilnveidojoties praksei, mācību stundai tiek izvirzīti jauni uzdevumi un konkretizēti jau agrāk zināmie.
Mūsdienu mācību stundai iгvirzāmās didaktiskās prasības :
mācību stundas galveno didaktisko uzdevumu un to pamatelementu precīzs formulējums: mācību stundas uzdevumā jānorāda galvenais, kas jāapgūst skolēniem. Uzdevums nevar bat "izplūdis". Precīzs mācību stundas didaktiskais uzdevums (mērkis) palīdz skolotājam pārliecinošāk vadīt mācību procesu;
izglītošanas un audzināšanas uzdevumu vienotība. Mācību stundā skolēnam jāapgūst jaunas zināšanas, jāpaplašina redzesloks, jāveido jaunas un jānostiprina jau esošās prasmes un iemaņas, jāpadziļina izziņas process. Līdztekus tam katrai mācību stundai jābūt arī audzinošai. Tas panākams ar mācību saturu un galvenokārt mācību metožu mērķtiecīgu lietošanu, stundas pārdomātu organizāciju, veidojot skolēnos mūsu sabiedrībai nepieciešamās personības tikumiskās īpašības, piem., godīgumu, atbildību par sava darba rezultātiem, iekšējo brīvību utt. Ļoti svarīga loma skolēnu audzināšanā mācību stundā ir skolotāja personībai (viņa profesionālismam, cieņai pret skolēniem, pedagoģiskajam taktam, pārliecībai utt.);
mācību stundas saturam un uzdevumiem visatbilstošāko metožu izvēle. Mācību metodēm jānodrošina skolēnu izziņas aktivitāte un patstāvība, jāmodina skolēnos interese par mācību saturu. Тām jābūt daudzveidīgām un tajā pat laikā loģiski un mērķtiecīgi pamatotām.
…