Mūsu dzīvē viss mainās, salīdzinot ar to kā tas bija pirms 10. gadiem. Dzīves ritms paātrinājies, mainījušās dzīves mērķi un vērtības. Mēs gribam, ko jaunu apgūt, iemācīties, ieviest savā dzīvē. Mums ir tik daudz informācijas, ka sāk veidoties haoss, jo nespējam visu aptvert. Te ir daudz un dažādi iemesli. Bet runa šoreiz nav par to. Mans mērķis ir pieskarties tēmai par izglītību, kurā ir daudz, kas mainījies. Tiek meklēti jauni audzināšanas mērķi, uzdevumi, tiek veidota jauna paaudze jaunajā pasaulē. Veido jaunas programmas, mācību modeļi, metodes, kā šo darbu veikt.
Es runāšu par mācību modeļiem. Sākot rakstīt, pārdomāju, kādu mācību modeli aprakstīt. Tiek piedāvātas daudz un dažādas modeļi gan Valdorfa, gan Montesori , gan Bērncentrētie, gan Bilingvālie, gan Tālmācības, gan Solis pa solim un citi. Nonācu pie secinājuma, ka rakstīšu par Soli pa solim, jo pati strādāju pēc šis mācību modeļa. Šī programma nāk no Amerikas. Kā projektu Latvijā to sāka ieviest 1995.gadā. Šo darbu sāka izglītības iniciatīvas grupa Pārmaiņas izglītībā. Strādājot esmu saskārusies ar daudz nesaskaņām, nepilnībām strādājot pēc šī modeļa. Iemesls nav tas, ka tas būtu nepilnīgs, bet gan tā neizprašana līdz galam. Tādēļ turpinājumā apskatīšu tuvāk šo mācību modeli.
Programmas loģika un filozofija
Mūsdienu bērniem, lai kur viņi dzīvotu, ik uz soļa nāksies sastapties ar pārmaiņām. Mūsdienu pasaulei raksturīgo straujo pārmaiņu dēļ ir svarīgi lolot bērnos vēlmi mācīties visu mūžu. Lai attīstītu bērnos iniciatīvu pašiem tiekties pēc zināšanām, programma Soli pa solim veido pamatu attieksmei, zināšanām un prasmēm, kas ir nepieciešama, lai atrastu risinājumus gan šodienas uzdevumu, gan daudz vēlāk. Šī programma ir centrēta uz bērniem no trīs līdz pieciem gadiem un viņu ģimenēm. Programma ietver uz pētījumiem balstītu pieeju agrīnās bērnības izglītību, kas apvienota ar stingru apņemšanos sadarboties ar ģimenēm un sabiedrību, lai nodrošinātu katram bērnam individuālu pieeju. Programma izstrādāta tā, lai apmierinātu katra bērna vajadzības un respektētu daudzveidīgās kultūras tradīcijas. Programma pamatojas uz pārliecību, ka bērni vislabāk attīstās tad, kad viņi paši ir ieinteresēti, iesaistījušies zinību apguvē. Šajā programmā audzinātājas uzdevumi ir izvirzītatbilstošus mērķus gan katram bērnam atsevišķi, gan visai grupai kopumā, respektēt bērna stiprās un vājās puses, uzturēt bērnu dabisko zinātkāri mācīties.
…