Mācību metožu klasifikācija
Mācību metodes izvēlas atbilstoši mācību vielas saturam un skolēnu vecumam. Tās veicina jēdzienu un prasmju attīstību, apgūto zināšanu noturību un izpratni, kā ari atstāj audzinošu ietekmi uz skolēnu.
Zināms, ka mācīšanās ir saistīta ar ciešu skolotāja, kā zināšanu devēja, un skolēnu, kā zināšanu ņēmēju, prasmju apguvēju, sadarbību Tāpēc, vienkāršojot vārdnīca minēto definīciju, varam teikt, ka mācību metode ir skolotāja zināšanu, prasmju nodošanas un vienlaicīgi zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju apgūšanas veids skolēniem. Šīs skolotāja un skolēnau darbības mijiedarbības raksturs ir atkarīgs no zināšanu avota, ko savukārt nosaka mācību vielas saturs. Protams, katrā gadījumā vērā ņemama ir arī subjekta, skolēna vecums un viņu izziņas aktivitāte. Pareizi izvēloties izziņu un interesi rosinošas metodes, tās paļīdz veicina skolēnu izaugsmi, paaugstina viņu mācību sasniegumus.
Mūsdienās, kad konkurē skolotāj- un skolēncentrēts mācību process, pēdējam ieņemot nozīmīgako vietu, arī izmantoto metožu klāsts ir liels. Tas attiecas arī uz bioloģijas mācību metodēm. Orientēties tajās palīdz metožu klasifikācija. Veidojot klasifikāciju, svarīgi ir kritēriji, pēc kuriem grupē metodes. Izšķir vairākus klasifikācijas kritērijus:
Klasifikācija vadoties no didaktiskiem uzdevumiem (piemēram, jaunās vielas izklāsts, prasmju un iemaņu izkopšana, mācību sasniegumu pārbaude)
Klasifikācija vadoties no zināšanu avotiem
Klasifikācija vadoties no skolēnu izziņas darbības organizēšanas paņēmienu sistēmas
Vadoties no pārsvarā esošā zināšanu avota, kā arī no skalatāja un skolēnu mijdarbības bioloģijas mācīšanās metodes iedala trīs grupās:…