Lūpas pasīvas. Skaņas k, g savienojumos ar sekojošu patskani lūpas ieņem šā patskaņa stāvokli. Ari mutes atvērumu nosaka patskanis, kas seko skaņām k, g. Izrunājot zilbi ka, mute pavērta plati, izrunājot ki, — šauri. Mēles gals atrodas pie apakšējiem zobiem; mēles sakne paceļas pret cietajām aukslējām un saskaras ar tām. Ūka pacelta un noslēdz gaisa izeju deguna dobumā. Izrunājot k, balss saites nedarbojas, bet, izrunājot g, — balss saites vibrē.
K, g izrunas traucējumu veidi
Skaņu G un Ģ izrunas traucējums sauc par GAMACISMU.
Daži bērni skaņas k, g izlaiž vai ari lo vietā izrunā skaņas t, d (koki — toti. galva — dalva). Arī burtu rakstibā var atspoguloties bērnu nepareizā runa, tas ir, bērns k vietā raksta t, bet g vietā — d. Pēc dzirdes kā pieaugušie, tā bērni viegli var atšķirt šo skaņu izrunas nepareizlbu.
K, g pareizas izrunas mācīšana
Skaņu k māca, izmantojot skaņu t. Pieaugušais liek bērnam sacīt ti—ti un tajā pašā laikā ar špāteli vai bērna pirkstu pietur viņa mēles galu un stumj to atpakaļ mutē. Tā pakāpeniski bērns nosauc zilbes ti—tji—ķl—ki. Pamazām viņš cenšas zilbi ki izrunāt bez mehāniskas palīdzibas. Zilbes ka artikulācijas iegūšanai bērna mēles galu pabida vēl dziļāk mutē. Kad panākta skaņas k pareiza izruna zilbēs un vārdos, liek veikta skaņu k un t diferencēšana.…