Sabiedrisko normu ievērošana ir ilgstoša mācību procesa, audzināšanas un sabiedrībā sen zināmu pieklājības normu praktiskas pielietošanas sekas, nevis iemācītu priekšrakstu rezultātus.
Cilvēku savstarpējo attiecību pamatā esošie principi ir mainīgi, un katrai dzīves situācijai ir atbilstošas uzvedības normas. Īpaši svarīgi ievērot etiķeti ir tieši lietišķajā darījumu vidē.
Ieskats šinī darbā jums dos informāciju par etiķeti kopumā, telefonu sarunu principiem, galda kultūru un lietišķas sievietes tēlu. Darbam ir pievienota arī terminu skaidrojošā vārdnīca, kura palīdzēs jums orientēties lietišķās sarunās ar biznesa partneriem.
Lietišķā etiķete ir vispārpieņemtas uzvedības un pieklājības normas cilvēku starpā darba attiecībās.
Etiķete ir vispārpieņemts uzvedības un pieklājības normas cilvēku starpā. Neievērojot etiķeti, rastos absolūts haoss, tāpēc apzināti vai neapzināti cilvēki ievēro sabiedrībā pieņemtās uzvedības normas un tradīcijas. Tās ir kā cilvēku attiecību galvenais regulators, kura pamatā ir morāles „zelta likums” – pret citiem ir jāizturas tā, kā mēs gribētu, lai citi izturas pret mums. Tās palīdz rast kontaktu vienam ar otru un saprasties, kā arī saglabāt godu un pašcieņu vissarežģītākajās dzīves un darba situācijās.
Sabiedrisko normu ievērošana ir ilgstoša mācību procesa, audzināšanas un sabiedrībā sen zināmu pieklājības normu praktiskas pielietošanas sekas, nevis iemācītu priekšrakstu rezultātus.
Cilvēku savstarpējo attiecību pamatā esošie principi ir mainīgi, un katrai dzīves situācijai ir atbilstošas uzvedības normas. Īpaši svarīgi ievērot etiķeti ir tieši lietišķajā darījumu vidē.
Nozīmīgs uzvedības kultūras elements ir verbālā jeb runas etiķete, kas ir vārdos izteikta cieņa un uzmanība, kas organizē mūsu saskarsmi un ievirza to noteiktā formā. Pie šīs etiķetes elementiem tradicionāli pieskaita vispārpieņemtās sasveicināšanās, apsveikuma, vēlējumu, atvainošanās, ielūgumu, komplimentu, līdzjūtību u.c. formas. Verbālā etiķete veic noteiktas sazināšanās un kontaktu veidošanas funkcijas
Lai gan sazināšanās process liekas viegls un pašsaprotams, tomēr saruna ir radniecīga mākslai, kas prasa lielu meistarību, īpaši gadījumos, kad jārisina lietišķa saruna. Svarīgākais ir skaidri formulēt un izteikt savas domas, argumentus un uzskatus par konkrētu tēmu. Sarunas galvenā iezīme ir dialogs, kas ir saskarsmes raksturīgākā īpašība. Lai saruna risinātos gludi un saturīgi, vajadzētu ievērot šādus principus: sagatavotība, laba griba, savstarpēja izpratne, godīgums, labs garastāvoklis.
Lai saruna noritētu veiksmīgi, uzmanība jāpievērš jau sarunas sākumam. Pašai sarunai jānorit draudzīgā atmosfērā dabiski un nepiespiesti, un vienmēr jāsaglabā mēra izjūta.
Arī telefona sarunas ir būtiska mūsdienu cilvēka dzīves sastāvdaļa, jo telefons ir viens no ātrākajiem, ērtākajiem, izdevīgākajiem un dažreiz vienīgajiem sakaru līdzekļiem, tāpēc ir svarīgi piedomāt, lai risinātās sarunas būtu kvalitatīvas, nepārprotamas, skaidras un pieklājīgas. Tādēļ būtu jāseko gan sagatavošanās procesam, t.i., ērta telefona novietošanai, numuru kataloga iegādei utt., gan zvanīšanas un atbildēšanas nosacījumiem. Runājot pa telefonu, jāsaglabā lietišķs sarunas stils.
…