Strādājot un veicot dažādus darījumus bieži nākas kontaktēties ar citiem cilvēkiem. Daudzos no šiem gadījumiem sarunu puses vēlas apmierināt savas vajadzības ar otras puses palīdzību. No tā, vai sarunu partneri prot vadīt lietišķās sarunas, atkarīgs sarunu rezultāts un tas vai vajadzības tiks apmierinātas. Tādēļ pašu dalībnieku interesēs ir apgūt lietišķo sarunu mākslu. Laika gaitā, balstoties uz iegūto pieredzi ir izveidojies it kā rituāls, pēc kura jāvadās lietišķajās sarunās, novirzīšanās no tā palielina iespēju, ka sarunas būs neveiksmīgas.
Jau ar pirmajiem sarunu dalībnieku kontaktēšanās mirkļiem ir jāiestājas labvēlīgai atmosfērai. To sekmē vienkārši, parasti jautājumi, savstarpējās gādības izpausmes, gatavība sniegt nelielus pakalpojumus vai palīdzību.
Parasti iepazīstināšanu ar saviem kolēģiem un firmu, kuru viņi pārstāv pirmie sāk saimnieki. Viņi izsaka gandarījumu ar partnera ierašanos un pauž pārliecību, ka sarunas un visas citas lietišķās tikšanās būs sekmīgas.
Vispārīgs ieskats
Dažu minūšu laikā īsi tiek pastāstīts, kādēļ visi sanākuši un kādi ir nolūki un mērķi. Informācija tiek izteikta ļoti vispārīgos vilcienos. Sarunu puses apspriež darba kārtību, kura būtu jāievēro. Tas palīdzēs nenovirzīties no galvenās tēmas, kā arī taupīs dalībnieku laiku un spēkus.
Sarunu fons
Šajā sarunu stadijā tiek izklāstīta attiecību vēsture konkrētajā jautājumā. Te tiek norādīts kurš, kad, kur, kam, ko ir izdarījis utt. Ir ļoti svarīgi par to būt skaidrībā, jo bieži vien sarunu puses atšķirīgi izprot to, kas ir fiksēts partneru iepriekšējās vienošanās laikā. Šāda pieeja ir lietderīga, jo skaidrība atvieglo abu pušu tālāko darbu.…