Terminu valsts apskata no 2 aspektiem
1)Vēsturiskais – tiek formulēts 19 gs
a)Polisa – valsts pārvaldes prakse, pilsētvalsts. 1 valsts identifikācija 3 gs p m ē – Atēnas polisa
b)Romiešu sabiedrības ar pārņem Grieķu praksi. Civitas – pilsēta, valsts. Romieši pilnībā kopēja grieķus
c)Publiskās lietas – res/publica (tulkojums publiskās lietas)
d)Imperium – Romas impērija (pārvaldes prakse tiek iznesta ārpus pilsētas robežām). Romas impērija tiek pārvaldīta
e)Roma tiek iekarota 5 gs beigās, beidz pastāvēt antīkie laiki un sākas viduslaiki ar feodālo sabiedrību. Valsts tiek identificēta ar feodālo īpašumu. Subjekti- karaļi, grāfi, viņu īpašumi tiek atvasināti- karaļvalstis, grāfistes- pēc īpašnieka feodālā stāvokļa.
f)16 gs sākumā N.Makiavelli nopelns valsts jēdziena noformulēšana- vārdiski noteiktais stāvoklis, kas sastāv no 3 kritērijiem
i) Pārvaldītāji (karaļi, cari, grāfi, hercogi)
ii)Pārvaldāmie – feodālās kārtas
iii)Īpašu teritorijas robežu klātbūtne
2)Vispārējā – Makiavelli definētais statuss, kas ir par pamatu mūsdienu definējumam:
a)Teritorija ar robežu institūtu
b)Iedzīvotāju institūta klātbūtne
c)Valsts aparāta varas organizācijas kritērijs
Valsts – īpaši organizēta sabiedriska grupa ar kopīgu vēsturisko pieredzi.
Tiesību termins – 2 aspektu pieeja
1)Ius divinum (Dieva tiesības) – vissenākā vēsturiskā pieeja. Visām tautām un sabiedrībām ir obligātas. Cilvēki ir tiesību normu izpildītāji. Nekad nav tiesību izdevēji. Katram apgabalam ir etniskās īpatnības.
2)Ius humanum (cilvēku tiesības) – aktīvā – mainīgā tiesību daļa, kas atkarībā no tautības un citām īpatnībām piemīt visām tautām. 5 īpatnības:
a)Senākais tiesību izcelšanās avots- spaidu faktors, spēka elements
b)Bioloģiskais, instinktu elements, refleksu elements – uz sitienu atbildēt ar sitienu, atriebības kritērijs. Bāzēta soda politika.
c)Gribas kritērijs – griba var būt tiesību rašanās avots. Amatpersonu, īpašnieku griba.
d)Materiālais elements- arī tiesību rašanās pamats – bagāti cilvēki, ekonomiskie grupējumi, intereses, lobisms
e)Intelekts „racio”- vienīgais tiesību rašanās avots pēc E.Kanta. H.Grocijs Dabisko tiesību teorijas skolas tēvs uzskatīja – tiesības ir dabisks cilvēku smadzeņu rezultāts.…