1. Tēma
Latvijas degvielas tirgus (transporta vajadzībām) attīstības tendences un izmaiņas pēc iestāšanās Eiropas Savienībā.
2. Pētījuma aktualitātes pamatojums
Degvielas tirgus tieši vai netieši ietekmē visas sabiedrības (privāto transporta līdzekļu īpašnieku un sabiedriskā transporta izmantotāju) dzīves līmeni un dārdzību kopumā. Degvielas degšanas rezultātā rodas vielas, kas ietekmē apkārtējo vidi un mūsu veselību.
Šobrīd Eiropas Savienības valstīs, tai skaitā arī Latvijā, tiek izmantoti sekojoši degvielas veidi: naftas produkti (benzīns un dīzeļdegviela), sašķidrinātā gāze (gāze), un salīdzinoši mazos apjomos arī biodegviela – no biomasas (organiskas izcelsmes resurss) iegūta biodīzeļdegviela un bioetanols, ko var izmantot iekšdedzes dzinējos .
Ir ES direktīvas, kas no vienas puses paredz ekoloģiski tīrāka kurināmā izmantošanu, no otras puses – iesaka pakāpenisku pāreju uz atjaunojamiem enerģijas avotiem.
Eiropas Savienības direktīvas 2003/30/EC "Par biodegvielu un citu atjaunojamo degvielu izmantošanas veicināšanu transportā" prasības, spēs būtiski uzlabot ekonomisko aktivitāti, enegrobilanci un citus rādītājus (tai skaitā fiskālos), kas galvenokārt tiks sasniegti vai pateicoties tieši lauku apvidu attīstībai.
Problēma:
Kā Latvijas degvielas tirgus reaģēs pēc iestāšanās Eiropas Savienībā? Kāds ir Latvijas potenciāls izpildīt ES direktīvu, ko tā izdevusi saistībā ar biodegvielu?
Mērķis:
Analizējot Centrālās statistikas pārvaldes datus, informāciju no Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas, kā arī Ekonomikas ministrijas ”Ziņojumu par Latvijas tautsaimniecības attīstību”, noteikt degvielas tirgus attīstības tendences Latvijā. Izpētot Latvijas pašreizējo biodegvielas ražotāju darbību un tiem nepieciešamo resursu pieejamību, konstatēt šīs nozares potenciālu un iespējas.
…