-
Laikmeta ietekme Albrehta Dīrera daiļradē
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
Laikmeta raksturīgākās iezīmes | 6 | |
Ziemeļrenesanses iezīmes | 9 | |
Albrehta Dīrera biogrāfija | 12 | |
Laikmeta ietekme Albrehta Dīrera daiļradē | 16 | |
Nobeigums | 25 | |
Pielikumi | 26 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 30 |
Nobeigums
Pretstatā itāliešu idilliskajām gleznām, Ziemeļu mākslinieki izceļ tieši laikmeta ēnas puses. Līnija pēc līnijas tika precīzi iegrieztas kokā (turklāt darbs veikts spoguļattēlā), tā radot vienu no fantastiskākajām un iespaidīgākajām kokgriezumu sērijām pasaulē.
Dīrers bija pirmais vācu mākslinieks, kas sāka meklēt ierosmi daiļradei ārpus reliģijas sižetu loka, tos gan neignorējot pilnībā, un, humānisma ideju, filozofu un dabaszinātnieku pētījumu ietekmēts, pievērsās gan antīkām, gan filozofiskām tēmām, saistot tās ar sava laika interesēm un uzskatiem. Viņa darbi, kaut risināti reliģiskās vai mitoloģiskās tēmās, izceļas ar patiesi reālistisku, precīzi no dabas vērotu tēlojumu. Mākslinieks savā radošajā mantojumā atstājis altārgleznas, portretus un kompozīcijas ar reliģisku tematiku un sižetiem no antīkās mitoloģijas un literatūras, kā arī ap 200 grafikas darbus.
Lielu vietu Dīrera daiļradē ieņem portrets, ko mākslinieks darinājis gan zīmējuma, gan gravīras, gan gleznojuma tehnikā. Lai arī smēlies pieredzi pie labākajiem Venēcijas meistariem, Itālijas harmoniskā cilvēka ideāls Dīreram palika svešs. Vietējo tradīciju ietekmē mākslinieka daiļrade tiecās uz raksturīgo un ekspresīvo, galvenokārt izceļot portretējamā individuālās, neatkārtojamās rakstura. Tomēr jāatzīmē, ka Dīrers atteicās no uzmetumiem un gleznoja spoguļa priekšā uz pergamenta.
Vācu renesanses kultūrā izcils sasniegums ir grāmatu iespiešanas izgudrošana, kas veicināja renesanses un reformācijas ideju ātru izplatīšanos Eiropā. Vācu renesanse sākas un beidzas ar A. Dīrera daiļradi. Tās novatorisms ļauj uzskatīt viņu par vienu no izcilākajām personībām pasaules kultūrā. Ziemeļu renesansē humānisms dziļi sasaistās ar reformāciju.
Lai gan salīdzinot ar mūsdienu mākslu A.Dīrera māksla varētu vērtēt, kā diezgan pasausa, jo izplatītākie temati ir reliģiskie un portretu glezniecība, tomēr tam laikam raksturīgajiem stingrajiem kanoniem A.Dīrers ir celmlauzis savā nozarē.
„Glezniecība kalpo baznīcai un tāpēc attēlo Kristus ciešanas, un tātad pievēršas cilvēka veidolam pēc nāves”.
…
Darba vērtējums aizstāvot - 10 Ievads 5 Laikmeta raksturīgākās iezīmes 6 Ziemeļrenesanses iezīmes 9 Albrehta Dīrera biogrāfija 12 Laikmeta ietekme Albrehta Dīrera daiļradē 16 Nobeigums 25 Pielikumi 26 Izmantoto avotu un literatūras saraksts 30 Ievads Renesanse – atdzimšana - ir laiks, kad mainās galvenie uzsvari, cilvēkam kļūstot par galveno izpētes objektu, dažkārt pat marioneti. Cilvēks tiecas ievērot apkārtējā pasaulē tādus faktus un parādības, kas agrāk nešķita nozīmīgi, nepiesaistīja īpašu uzmanību, kas savukārt ļāva sākt pilnīgi konstruēt notikumu ainu, meklējot citus ceļus pilnībai. Šis laikmets neatstāj vienaldzīgu nevienu cilvēku, kur nu vēl mākslinieku. Laikmets un cilvēks. Vācu mākslinieks Albrehts Dīrers spilgtākais Ziemeļrenesanses pārstāvis, kurš specializējās glezniecībā un grafikā. Dīrera darbos ir ļoti spilgti saskatāmas renesanses iezīmes, gan simboliskā semiotika, gan tiekšanās pēc perfektuma, vadoties pēc Vitrūvija mācības. Mākslinieks rada savu „renesansi” caur savu skatījumu, caur savu dzīves redzējumu un laikmeta atainojumu. Renesanse ir kā skrejceļš Dīrera pašizpausmei. Latvijā un pasaulē nākas pārvērtēt vērtības un sākt visu no jauna, jo atskārstam, ka ar agrākajiem līdzekļiem vairs nav iespējams darboties, bet jaunie vēl nav atrasti. Krīzes smaguma centrs ir nevis ekonomika, bet kultūras vērtību pazaudēšana. Patērētāju sabiedrība ir kapitulējusi un tās vietā ir jānāk kaut kam citam. Tāpēc ir ļoti būtiski šobrīd paskatīties atpakaļ uz renesanses laiku, kad notika ļoti līdzīgi procesi. Nu jau vairāk kā 500 gadi ir apritējuši kā vācu mākslinieks Dīrers ir veicis apvērsumu mākslas pasaulē. Dīreram izdevās izkopt pēc Itāļu renesanses paraugiem atbilstošu mākslinieka pašapziņu. Mākslas jēdziens ir abstrakts jēdziens tajā ziņā, ka katrs pēc savas izpratnes var to skaidrot un saistīt ar noteiktu materiālu. Šajā darbā priekšroka tiks dota tiem darbiem, kuri iezīmē Dīrera personisko skatījumu renesanses ideju atspoguļošanā. Darba gaitā tiks aplūkota laikmeta spilgtākās iezīmes, ziemeļu renesanses būtiskākie aspekti, Dīrera personība biogrāfiskajos datos, bet galvenokārt tiks analizēta laikmeta sintēze viņa daiļradē, atklājot mākslinieka iekšējo mākslas pasauli.
- Andris Rubenis "Renesanses un reformācijas laikmeta kultūra Eiropā"
- Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana
- Laikmeta ietekme Albrehta Dīrera daiļradē
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Fenomenoloģijas ietekme. Etnometodoloģija: Harolds Garfinkels. Sociālās realitātes veidošana
Konspekts augstskolai2
Novērtēts! -
Andris Rubenis "Renesanses un reformācijas laikmeta kultūra Eiropā"
Konspekts augstskolai14
-
Reformācijas ietekme uz Latvijas kultūru
Konspekts augstskolai2
-
Globalizētais cilvēks - jaunas elites un marginalizēto tēls, paštēls globalizācijas laikmetā
Konspekts augstskolai2
-
Latvija apgaismības laikmetā
Konspekts augstskolai7