Ar sociālo percepciju saprot cilvēku savstarpējo uztveri, sapratni un tā ir atkarīga no tā, kā cilvēki izprot saskarsmes mērķus, motīvus nostādnes, tā ietver gan objekta, gan subjekta uztveri, kas kopā veido sarežģītu procesu. Pozitīvs pirmais iespaids par cilvēku ceļ viņa vērtību, bet negatīvs vērtējums to grauj. Par oreola efekta avotu kļūst 3 faktori – pārākums, pievilcība, attieksme pret mums. Pirmais iespaids nekad nav saskarsmes mērķis.
Pārākums var izpausties 2 veidos – 1. cilvēka apģērbs un vispārīgs ārējais noformējums (brilles, mati, dārglietas, mašīna, ieņemamais amats, mājas, dzīvokļa vai telpu noformējums), 2. cilvēka uzvedības manieres ( kā sēž, iet, runā).
Savstarpējās pievilcības faktorus ir sarežģītāk noteikt – pievilcības nozīmi nesastāda acu vai matu krāsa, bet to dara sociālajā nozīmē – kas ir sociāli pievilcīgs un kas nav. Pastāv cilvēka konstitūcijas dalījumi tipos – endomorfie (tieksme uz pilnīgumu), mezomorfie (slaidi, muskuļaini, spēcīgi) un ektomorfie (gari, tievi, trausli). Lai vai kā gribētos, lai visus atzītu vienādi, bet tomēr sociāli vislabāk pieņemamais ir mezomorfais tips, tad seko ektomorfais, bet sociāli vismazāk pievilcīgais ir endomorfais tips.
Attieksme pret mums – parasti tie cilvēki, kas izturas pret mums ar cieņu, mīlestību un draudzīgu attieksmi ir labāki nekā tie, kas mūs nievā, noniecina vai ienīst. Cilvēka uztverē svarīga nozīme ir cilvēka balsij, rokrakstam, gaitai, rokām, kas sniedz būtisku informāciju par cilvēku un tādā veidā atvieglo savstarpējo uztveri.
…