Kādi faktori ietekmē kopējo piedāvājumu?
Kopējais piedāvājums – galapreču un pakalpojumu daudzums, kuru, pastāvot dažādam cenu līmenim, noteiktā laika periodā ražos un piedāvās tirgū visi funkcionējošie uzņēmumi.
Kopējo piedāvājumu analizē:
• Īslaicīga periodā
• Ilgstošā periodā
Faktori, kas nosaka kopējo piedāvājumu:
1. nepareizo prognožu neoklasiskā teorija (M. Fridmens, R. Lukas)
2. Darba samaksas neelastīgums (D. M. Keins)
3. Cenu neelastīgums (neokeinsisna pārstāvji)
Kopējā piedāvājuma izmaiņas (ārpuscenas faktori):
1. Resursu (darba spēka, kapitāla, tehnoloģijas) cenas izmainās
a. Iekšējo resursu apjoms
b. Importa resursu cenas
c. Monopolstāvoklis tirgū, ražotāja vai tirgotāja kundzība tirgū
2. Izmaiņas darba ražīgumā, ražošanas afektivitāte, resursu atdeves izmaiņas
3. Tiesisko normu izmaiņas
a. Uzņēmuma nodokļi, subsīdijas
b. Valsts regulēšana
4. klimatiskie apstākļi
5. Darba stimuli
Kā veidojas makroekonomiskais līdzsvars balstoties uz kopējo pieprasījumu un piedāvājumu? Atspoguļojiet arī grafiski.
…