Kontrole ir informācijas apstrādes process, kas ir vērsta uz pagājušo uzņēmuma darbību, tā ir uzraudzība par plānu izpildi un nepieciešamie plānu labojumi, lai piemērotos iekšējās un ārējās vides izmaiņām un ārējās vides izmaiņām un sasniegtu organizācijas mērķus. Kontrole kā atgriezeniskā saite ir nepieciešama katram regulēšanas procesam, jo tikai atgriezeniskā saite dod iespēju pielāgot plānošanu un plānu īstenošanu lēmumu pieņēmēju jaunajai informācijai. Ir būtiski atšķirt no kontroles revīziju jeb auditu un kontrolingu. Revīzija veic vēlāku uzņēmuma darbības procesu pareizības un likumības konstatāciju, nevis tā pavada visu uzņēmuma darbības procesu. Revīzija arī kalpo galvenokārt ārpus uzņēmuma esošu personu, institūciju aizsardzībai pret zaudējumiem un risku. Bet kontrolings ir kaut kas nedaudz plašāks par kontroli, tā ir spēja atbalstīt uzņēmuma vadību, lai tā varētu mērķtiecīgi vadīt visu uzņēmuma plānošanu un kontroli.1
Kontrole organizācijā veic šādas funkcijas: palīdz organizācijai piemēroties mainīgajiem apstākļiem, ierobežo kļūdu, trūkumu rašanos, palīdz organizācijai atrisināt problēmas un veicina izmaksu samazināšanos.
Kontroles viedi:
• Operatīvā kontrole aptver visas organizācijas funkcijas, kā arī tā aptver visu kontroles aktivitāšu kompleksu, kas tiek lietots, lai nodrošinātu efektīvu resursu pārveidi. Operatīvā kontrole izpaužas produkcijas apjoma un kvalitātes kontrolē, preču krājuma un sortimenta kontrolē.…