18. Dabiskā audzināšana
Ž. Ruso bija „dabiskās audzināšanas”idejas piekritējs. Pirmais postulāts „dabiskajā audzināšanā” ir dabiska lauku vide.
„ Dabiskā audzināšana” pauž ideju, ka katrā posmā ir jādara tas, kas pieņemts konkrētā vecumā. Tas ir, katram vecuma periodam ir nepieciešamas atbilstošas mācību un audzināšanas formas; audzināšanai darba raksturs, kas sekmē pašdarbības un iniciatīvas attīstību; vienlaicīgi jāattīsta audzēkņu gan fiziskā, gan intelektuālā darba prasmes.
Ž. Ruso formulē privātīpašuma jēdzienu „brīvs cilvēks varbūt tas, kuram kaut kas pieder”. Viņš uzskatīja, ka vienīgais pilnīgi brīvais cilvēks ir Robinsons Kruzo. Jo 15 gadu vecumā cilvēks kļūst absolūti neatkarīgs.
„Dabiskā audzināšana” pauž ideju par to, ka vispirms jārūpējas par bērna fizisko attīstību, viņa veselību. Nepieciešamas dabiskas kustības, ķermeņa norūdīšana, kā arī bērna pasargāšana no ietiepības, niknuma un dusmām. Jo nevajag mākslīgi patrināt bērna valodas attīstību, citādi viņš var skt runāt par lietām, par ko viņam vispār nav priekšstata.
19. Piētisma attīstības virzieni 18. gs. Eiropā.
Piētisms ir no protestantisma atdalījies reliģiski mistisks virziens. Piētisma virzieni audzināšanā aicina darīt to, ko arī runā. Tas cenšas panākt vārdu un darbu saskaņu.
Mācību priekšmetu sistēmā bija gan obligātie, gan arī neobligātie priekšmeti.
Bija industriālās skolas, kurās bija gan mācības, gan arī manufaktūra. Pēc šīs skolas varēja doties uz profesionālo skolu, kuras bija domātas pilsētas bērniem.
Bija arī hernhūtisma kusība, kas sludināja piētisma principus. Tie bija brāļu draudzes principi, kuri paredzēja gan mācīties, gan arī lūgt. Šajās skolās apguva amatus un tās bija paredzētas lauku bērniem.
20. Tikumības tāfele.
Tikumiskajā audzināšanas veidā tiek izmantota „tikumības tāfele”, kur par katru labu darbu ir balva. „Tikumības tāfeles” kreisajā pusē bija uzrakstīti skolēnu uzvārdi, savukārt labajā pusē pretī katra audzēkņa uzvārdam tika sistas naglas par labu uzvedību.
Ja tika sakrātas 50 naglas, tad blakus audzēkņa uzvārdam piekarināja zelta zvaigzni. Un katras nedēļas beigās notika labāko audzēkņu uzvedības analīze, kurā piedalījās izcilākie audzēkņi.
…