Patērētāja ieguvums ir lielāks, ja viņam ir iespēja izvēlēties preci tirgū, kurā ir liela šīs preces daudzveidība, tādējādi ir liela jeb pilnīga konkurence. Pilnīgā konkurence ir ideāla tirgus struktūra, kurā pircēji vai patērētāji un ražotāji vai pārdevēji konkurē tieši viens ar otru, pilnībā pakļaujoties pieprasījuma un piedāvājuma likuma darbībai. Pilnīga konkurences pamatiezīmes ir šādas 1 :
Neatkarīgi viens no otra tirgū darbojas daudz pircēju un pārdevēju. Šajos apstākļos atsevišķa ražotāja un patērētāja tirgus daļa ir tik niecīga, ka viņiem nav tāda spēka, lai kontrolētu piedāvāto un pieprasīto preces daudzumu tirgū un tās cenu;
Pārdevēji piedāvā identisku produktu tirgū. Tirgū patstāvīgi darbojas liels skaits relatīvi mazu uzņēmumu, kuri ražo un pārdod viendabīgus vai ļoti līdzīgus produktus, kuri ir tik līdzīgi, ka tos grūti atšķirt vienu no otra, piemēram, labība, nafta u.c.;
Pircēji ir labi informēti par piedāvātajām precēm un pakalpojumiem tirgū. Informāciju nodrošina tirgus, un tā ir vienlīdz pieejama visiem tirgus dalībniekiem ;
Pārdevēji var viegli iekļūt tirgū un arī to atstāt, pārtraucot darbību, jo likumdošana neparedz nekādus ierobežojumus.
Katrs funkcionējošs uzņēmums pilnīgas konkurences apstākļos ražo preces un pakalpojumus un ieinteresēti iegūt maksimāli iespējamu peļņu.
Savukārt, ja runājam par nepilnīgo konkurenci, tad jāmin, ka nepilnīgā konkurence ir jebkura tirgus struktūra, kurā nav pilnīgas konkurences. Ir šādi nepilnīgās konkurences veidi2:
Oligopols un oligopsons;
Monopols un monopsons.
Tirgus struktūru, kurā dominē neliels ražotāju vai pārdevēju skaits, dēvē par oligopolu.…