Konkurences būtība
Konkurence ir ekonomiska sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizstājamu preču ražošanā vai realizācijā. Tā ir cīņa par pircēju, par noteicošo lomu tirgū vai tā daļā. Konkurence ir tirgus ekonomikas neatņemama sastāvdaļa, galvenais stimuls attīstīt ražošanu, efektīvi saimniekot.
Tirgus struktūra
Atkarībā no analīzes mērķiem, tirgus formas var kvalificēt pēc dažādām pazīmēm. Ļoti svarīga ir šāda tirgus klasifikācija, kur pamatā ir atsevišķa tirgus dalībnieka iespējas ietekmēt tirgus cenu. Ja neviens tirgus dalībnieks nevar būtiski ietekmēt vai kontrolēt tirgus cenu, tad tā ir pilnīga konkurence.
Ja minētais nosacījums neizpildās, tad tā ir nepilnīga konkurence, kuru savukārt atkarībā no atsevišķa tirgus dalībnieka iespējas ietekmēt tirgus cenu var iedalīt šādi: pilnīgs monopols, monopolkonkurence, oligopols.
Konkurences veidi
Ekonomiskā sacensība, konkurence ir tirgus saimniecības neatņemama pazīme, uzņēmēju, firmu ekonomiskās uzvedības mehānisma nozīmīgs elements. Tirgus ekonomikas teorijā tiek aplūkotas šādas tirgus struktūras vai modeļi, kas tiek
raksturoti kā konkurences veidi:
1.Pilnīga konkurence (perfect competition);
2.Monopolkonkurence (monopolistic competition);
3.Oligopols (oligopoly) un oligopsons;
4.Pilnīgs monopols un monopsons (pure monopoly).
Šie tirgus modeļi klasificējas pēc šādiem kritērijiem:…