Konkurence ir ekonomiska sacensība starp konkurentiem par visizdevīgākajiem viena veida vai aizstājamu preču pārdošanas un pirkšanas nosacījumiem. Tā ir divu vai vairāku personu, vai arī organizāciju, mēģinājumi iegūt vienas un tās pašas preces, pakalpojumus vai ražošanas un finansu resursus. Tas nozīmē, ka patērētāji konkurē ar citiem patērētājiem, bet ražotāji konkurē ar citiem ražotājiem.1
Ekonomiskā sacensība, konkurence ir tirgus saimniecības pazīme, uzņēmēju, firmu, ekonomiskās uzvedības nozīmīgs elements, tādēļ tirgus ekonomikas teorijā parasti tiek izdalītas četras tirgus struktūras jeb konkurences veidi:
1)Pilnīgā konkurence
2)Monopols un monopsons
3)Oligopols un oligopsons
4)Monopolistiskā konkurence
Tirgus struktūras tiek klasificētas pēc dažādiem kritērijiem - pircēju un pārdevēju skaits, drošas informācijas pieejamība, pircēju un pārdevēju slepenas vienošanas iespējamība, realizējamā produkta veids un iespējas iekļūt tirgū un atstāt to, kā arī ārpuscenas konkurences apmēri. Tā ietekmē cenu līmeni, iepirkuma apjomu un uzņēmuma peļņu.2
Patērētāja ieguvums ir lielāks, ja viņam ir iespēja izvēlēties preci tirgū, kur ir preču daudzveidība. Šāds tirgus tiek dēvēts par augstas konkurences tirgu un tiek iedalīts – pilnīgā konkurencē un monopolistiskā konkurencē.…