Katrs cilvēks ir pamanījis, ka pastāv preces un pakalpojumi, kas ir vienādi, taču firmas, kas piegādā šīs preces un pakalpojumus atšķiras. Kā arī ir tādas preces un pakalpojumi, ko piedāvā viens, konkrēts uzņēmums, kā, piemēram, Latvijas gāze. Tas ir tāpēc, ka pastāv dažādas tirgus struktūras ar noteiktu konkurences pakāpi. Līdz ar to cenas lielumu ietekmē ne tikai noteiktas preces pieprasītais un piedāvātais daudzums, bet arī konkurence. Tā ir neatņemama tirgus ekonomikas sastāvdaļa. Tirgus ekonomika bez konkurences nav iedomājama. Konkurence ir ekonomiska sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizstājamu preču ražošanā vai realizācijā. Tā ir cīņa par pircēju, par noteicošo lomu tirgū vai kādā tirgus daļā.
Ir izšķirti šādi konkurences veidi: pilnīgā konkurence, monopolitiskā konkurence un nepilnīgā konkurence, kurā ietilpst monopols, monopsons, oligopols, un oligsopsons. Atbilstoši konkurences veidiem pastāv četras dažādas tirgus situācijas jeb veidojas noteikta tirgus struktūra.
Konkurences veidu nosaka pēc pircēju un pārdevēju skaita, kas darbojas tirgū, realizējamā produkta veida, pēc nosacījumiem iekļūšanas kādā nozarē, ārpuscenas konkurences apmēriem, iespējas saņemt nepieciešamo tirgus un tehnosko informāciju.
Apskatīsim vienu no konkurences veidiem, pilnīga konkurence. Pilnīga konkurence ir ideāla tirgus struktūra, kurā pircēji vai patērētāji un ražotāji vai pārdevēji konkurē tieši viens ar otru, pilnībā pakļaujoties pieprasījuma un piedāvājuma likuma darbībai. Pilnīgai konkurencei raksturīgs liels skaits uzņēmumu, kas piedāvā tirgū vienveidīgu produkciju.…