Uzvedības stili konfliktsituācijās
Mūsdienu pētnieki arī šodien atsaucas uz amerikāņu psihologu R.Kilmena un K.Tomasa pieeju starppersonu konfliktiem - šis modelis joprojām tiek plaši izmantots, lai skaidrotu cilvēku uzvedību konfliktsituācijās gan no zinātniskā, gan praktiskā viedokļa. Viņi atzīmē piecas uzvedības taktikas jeb uzvedības stilus konfliktsituācijās – izvairīšanos, pielāgošanos, konkurenci, kompromisu, sadarbību. (Howell, 2014)
1. Izvairīšanās taktika konfliktsituācijā paredz vienas puses atteikšanos risināt konfliktu, bieži vien cerot, ka konfliktsituācija atrisināsies pati no sevis. Uzvedības modeļi šīs taktikas gadījumā var būt dažādi - izvairīšanās no konkurenta, atteikšanās runāt par strīdīgo jautājumu u.tml. Taču nevar apgalvot, ka šāda taktika būtu vērtējama tikai negatīvi. Dažkārt tā var būt pārdomāta un lietderīga taktika, piemēram, ja cilvēks apzinās konkurenta resursu pārsvaru vai izvēlas nogaidīt, kamēr strīdu tēma vairs neizsauks tik asas emocijas.
2. Pielāgošanās taktika paredz vienas puses piekāpšanos otrai, ziedojot savas intereses. Šādu taktiku cilvēks parasti izvēlas tad, ja viņam svarīgi saglabāt labas attiecības ar otru konfliktā iesaistīto pusi vai arī viņš šo taktiku izmanto kā stratēģisku gājienu, nākotnē cerot sagaidīt otras puses piekāpšanos kādā citā, iespējams, svarīgākā jautājumā.
3. Sāncensība jeb konkurence ir taktika, ko var dēvēt arī par “cīņu līdz uzvarai”, turklāt uzvarēt var tikai viens. Šī taktika iesaistītajām pusēm prasa lielus enerģijas un izturības resursus, jo abas puses neredz vai negrib saskatīt vidusceļu un citas risinājuma alternatīvas.
…