Analīze par reklāmu regulējošo normu pārkāpumu Latvijā
„2007.gada 1.novembrī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), balstoties uz patērētāju sūdzībām, uzsāka izvērtēt internetā un masu medijos a/s „Air Baltic Corporation” izplatītās reklāmas ar saukli „Viegli aizlidot!” atbilstību normatīvo aktu prasībām.”
Uzņēmums reklamēja, ka patērētāji veikalos Rimi var iegādāties e-kuponu, kas ļauj lidot uz jebkuru galamērķi par 29Ls. Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas laikā PTAC konstatēja, ka e-kupons ir derīgs rezervācijai uz tiešajiem lidojumiem, izņemot dažus maršrutus. „Air Baltic” par to nebija informējis patērētājus, kas varēja ietekmēt viņu lēmumu, ekonomisko rīcību – iegādāties šo kuponu.
PTAC konstatēja, ka šāda reklāma uzskatāma par maldinošu un pieņēma lēmumu a/s „Air Baltic Corporation” sodīt 5000Ls apmērā par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu, izplatīšanu. Nosakot soda apmēru, ņēma vērā administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas laikā iegūtā informācija – piemēram, ka no akcijas laikā iegādātajiem 18 188 e-kuponiem, 685 netika izmantoti, iespējams tiešu maldinošas reklāmas dēļ.
Manuprāt, lēmums reklāmu atzīt par maldinošu bija pareizs. Iespējams, kāds no pircējiem iegādājās šo kuponu, lai lidotu konkrētā maršrutā, bet tikai pēc tam uzzināja, ka tas nebūs iespējams. Un ja šāda informācija netika pieminēta jau pašās reklāmās, tad tā maldināja pircējus. Manuprāt, ļoti labi ir tas, ka cilvēki nepaliek vienaldzīgi uz šādiem uzņēmumu „trikiem” un vēršas tiesību aizsargājošās institūcijās. Arī soda uzlikšana zināmā mērā „pabiedē” uzņēmējus, neveidot visatļautību un manipulācijas reklāmas jomā.
…