Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
5,99 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:368872
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 26.03.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

Kultūra nosaka uzņēmuma vadības un darbinieku savstarpējās attiecī¬bas. Cilvēkus var vadīt no malas, izvirzot mērķus, sodot vai atalgojot, sadalot uzdevumus un nosakot to īstenošanas kārtību, izstrādājot instrukcijas. Šādi vadītāji, kas paši izstrādā projektu un nosaka, kā to īstenot, uzskata, ka re-2 iltāts būs sasniegts. Pretējā variantā vadība notiek iekšienē, kad visi, kas piedalās, pieņem uzņēmuma kopīgās normas un kārtības, kuras veidojas kā pareizās" rīcības paraugs. Šādu vadības veidu pieņemts saukt par korpo¬ratīvo kultūru.
Katram uzņēmumam, veidojot savu kultūru, jārisina divas problēmas:
♦ iekšējā adaptācija - kā labākā veidā katram darbiniekam izveidot un uzturēt saikni ar iekšējo vidi;
♦ iekšējā integrācija - kā panākt koordināciju uzņēmuma iekšienē -personāla vadības sistēmas izveidi, uzvedības normu izstrādi, motivā¬cijas modeļa izvēli, atalgojuma un soda sankciju sistēmas noteikšanu, kopīgo vērtību pieņemšanu.
Abas problēmas, kaut arī atšķirīgas, tomēr ietekmē viena otru.
Veidojot uzņēmumu, vadībai jāpārdomā un jāizveido kultūras pirmmodelis -Koncepcija. Vienā gadījumā var pamatoties uz demokrātisku pieeju, otrā - uz zteiktu centralizāciju un pakļaušanu. Kultūras koncepcija satur vairākus komponentus, kurus nosacīti var iedalīt:
♦ idejiskos (normas, vērtības, pamatpriekšraksti);
♦ uzvedības (rituāli, leģendas, simboli, sadzīviskā rīcība, attieksme pret klientu, kolēģiem).
Abi komponenti ir savstarpēji saistīti, turklāt uzvedības komponenti ir idejis¬kā komponenta izpausmes rīcībā. Piemēram, ja atklātība ir uzvedības norma, tad, pastāvot atgriezeniskai saitei, atklāta un radoša kopsapulce ir šīs normas izpausme, kurā darbinieki nonāk savstarpējā saistībā un saskarsmē.
Vērtības nodrošina pārliecību par rīcības prioritāti, salīdzinot ar citu rīcības veidu. Uzņēmumā vērtību sistēma veidojas, balstoties uz vispārpieņemtām vērtībām, kā arī var izveidoties savas vērtības. Uzņēmumā var būt atklātas un slēptas vērtības. Atklātas vērtības fiksētas dokumentos - iekšējās darba kārtības noteikumos, nolikumos, procedūrās, kā arī izteiktas misijā, mērķos. Vērtības ietver to, ko vadītāji sagaida no darbiniekiem, kolēģi no kolēģiem, darbinieki no vadības. Bez formālām vērtībām var būt arī neformālās vērtības, kas var būt kā slēptas vērtības.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties