Komunikācija organizācijā
Komunikācija ir informācijas, intelektuālo vai emocionālo ziņojumu apmaiņa, kas nepieciešama cilvēku kopīgai darbībai. Komunikācijas efektivitāte ir saistīta ar tās kvalitāti, bet pirmām kārtām ar vadītāja komunikativitāti, proti, lietišķās saskarsmes prasmēm. Komunikācijas procesā vadība iegūst informāciju, kas nepieciešama, lai pieņemtu efektīvus lēmumus un darīt tos zināmus organizācijas darbiniekiem. Jo vairāk organizācija ir orientēta uz cilvēkiem, jo svarīgāka tai ir komunikācija.
Pašlaik ir raksturīgs komunikācijas nozīmes pieaugums, it īpaši nenoteiktības un nepieciešamības pēc neformāliem kontaktiem apstākļos. Nododot informāciju pa komunikatīviem kanāliem, rakstiski, vai mutiski, notiek ideju un viedokļu apmaiņa ne tikai darbinieku starpā, bet arī ar ārējo vidi- klientiem, konkurentiem, kreditoriem un citiem.
Komunikācija organizācijā ir sarežģīta daudzlīmeņu sakaru sistēma, kas aptver visu organizāciju (iekšējā komunikācija apakšnodaļu starpā) un ārējo vidi (komunikācija ar ārējiem aģentiem-konkurentiem, klientiem, kreditoriem un daudziem citiem). Iekšējā komunikācija dalās vertikālajā un horizontālajā.
Vertikāla komunikācija notiek no augšas uz leju: augstākie hierarhijas līmeņi ziņo padotajiem par stratēģiskiem, taktiskiem mērķiem, kā arī konkrētiem uzdevumiem, prioritāšu un darbības standartu izmaiņām. Vienlaikus notiek informācijas nodošana pretējā virzienā-no zemākajiem hierarhijas līmeņiem-augstākajiem. Ar tās palīdzību vadība iegūst informāciju par reālo lietu stāvokli, lēmumu īstenošanas rezultātiem, grūtībām un darbinieku viedokli.
…