Klasicisms pauda jaunu interesi par grieķu un romiešus senatni. Klasicisms aizsākās 18. gs. 50 gados kā atbilde uz rokoko vieglprātību un sentimentalitāti, kā arī uz 18. gs. Arheoloģiskajiem izrakumiem senajās Romas pilsētās – Herkulānā un Pompejas. Daudzi angļu dizaineri devās ceļojumā pa Eiropas klasiskās senatnes vietām, īpaši – uz Romu.
Klasicisms, kas tulkojumā no latīņu valodas nozīmētu „perfekts”, ja ar savu nosaukumu raksturo savas būtiskākās īpašības. Tas sācis veidoties Francijā 18. - 19.gadsimtam. Eiropas kultūra, nogurusi no barokālās pārsmalcinātības un ārišķības, meklēja jaunas izpausmes iespējas. Tolaik lielas pārmaiņas piedzīvoja gan politika, gan zinātnes atklājumu.
Šī laika arhitektūra attiecas vairāk uz oficiālām ēkām – varas iestāžu ēkas, reprezentācijas pilis, kara kazarmas. Klasicisma arhitektūra atgriezās pie nepārtrauktām, taisnām līnijām, iespējami tuvojoties antīkās arhitektūras formām. Vislielāko uzmanību pievērsa celtņu majestātiskumam. Risinājumā bieži izmantoja kolonnas.
Klasicisma estētika tiecas rast visiem laikiem obligātu skaistuma ideālu, nepieļaujot vēsturisku skaistā traktējumu. Orientācija uz pār laicīgo skaisto „atrauj” no konkrētās vides un nepieļauj individuālas izpausmes. Skaistuma izpausmes (to skaitā arī skaistais mākslā) kļūst statistikas. Skaistais vairs nav savienojams ar brīnumaino, bet gan identificējas ar likumsakarīgo un vairāk tuvojas cildenajam.
Tiek uzskatīts, ka skaistais ir harmonija, kas cilvēka prātā atklājas kā skaistā ideja. Šāda traktējuma izcelsme neapšaubāmi meklējama antīkajā laikmetā, taču klasicismu raksturo arī vairākas savdabīgas iezīmes. Klasicisms 18. gs beigās – ir nodevas dižena gadsimta mēbeļu mākslai un antīkām mākslinieciskām formām. Francijā, kur jauno stilus sauca par Ludviga 16 stilu, ‘karaliskiem stiliem’. 4 iepriekšējie aptver visu baroka laikmetu, no vis agrākā, parejoša uz rokoko posmu.
Francijā klasicisma periodā vis bagātākie pasūtītāji bija karaļa ģimene un galma aristokrāti. Viņu ietekme joprojām izplatījās uz visām mākslas nozarēm, ieskatot mākslinieciskās mēbeles.
Klasicisms pilnībā atbilda tā laika pieprasījumam. Šiem notikumiem ir sava pirms vēsture – izrakumi Pompejā izsauca jaunu interesi par antīko mākslu. Antīkas formas no arhitektūras pāriet uz lietišķo mākslu un mēbelēm.
…