Tirgus ir mehānisms, kas liek satikties pircējiem un pārdevējiem. Tirgū tiek pirktas un pārdotas preces par noteiktu samaksu- cenu. Cenas funkcijas tirgū ir sekojošas:
Informē patērētāju par to, cik lielus naudas līdzekļus viņam būs jāatdod apmaiņā pret atbilstošo preci vai pakalpojumu un ražotājus – par patērētāju gatavību maksāt par tirgus precēm.
Motivē ražotāju un patērētāju rīcību tirgū. Augsta cena ierobežo patērētāja rīcību, bet rosina ražotājus darbībai un otrādi.
Ierobežo retu resursu patēriņu ( paaugstināta cena sudrabam, zeltam)
Kad cilvēks vēlas doto preci un ir gatavs par to prasīto cenu maksāt, veidojas pieprasījums pēc dotās preces. Tā, piemēram, ja Jānis vēlas automašīnu, bet viņam nav nepieciešamo līdzekļu, lai to iegādātos, šī vēlme par tādu arī paliek, toties, ja viņš pelna pietiekami daudz, lai atļautos nopirkt automašīnu, šādu situāciju jau var pieskaitīt pie pieprasījuma. Pieprasījums kā jēdziens darbojas tikai uz kādu noteiktu laika periodu. Piemēram, pieprasījums pēc automašīnām izmērāms kā 10 mašīnas mēnesī. No visa iepriekš sacītā veidojas jēdziena definīcija, ko vislabāk formulē V.Bikse: “pieprasījums – noteikta veida preču daudzums, kuru patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu noteiktā laika periodā.“1…